هیچ خلأ قانونی برای حفاظت از تالاب‌ها وجود ندارد

احمدعلی کیخا با تاکید بر اینکه هیچ منع یا خلأ قانونی برای حفاظت از تالاب‌ها وجود ندارد تصریح کرد: هرگونه بهره برداری و اقدامی که منجر به تخریب و آلودگی غیرقابل جبران تالاب‌ها شود ممنوع است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، احمدعلی کیخا نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیشرو بودن ایران در حفاظت از تالاب‌ها و ایجاد کنوانسیون جهانی تالاب‌ها (رامسر)، گفت: پرسش این است که چرا شرایط تالابی ایران در حال حاضر نامناسب است و حتی ارتفاع متوسط تالاب انزلی از ۹ متر به یک متر رسیده است.

کیخا ضمن انتقاد از بهره گیری نامناسب ایران از ظرفیت کنوانسیون جهانی تالاب‌ها (رامسر)، اظهار کرد: شهر رامسر می‌توانست با بهره گیری از همین عنوان و در قالب شهر تالابی از این فرصت ارزنده در راستای اشتغال زایی و رونق گردشگری استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت شهری موفق در حفاظت و بهره‌مندی خردمندانه از تالاب، در کنار حفظ تمامی کاربری‌های شهری برای کنترل آلودگی‌ها و استفاده از ظرفیت تالاب به عنوان یک منبع الهام بخش در اموری همچون گردشگری، پژوهشی و آموزشی در سیاست‌های شهری خود گام بر می‌دارد.

نماینده مجلس دهم با تاکید بر اینکه هیچ منع یا خلاء قانونی برای حفاظت از تالاب‌ها وجود ندارد، تصریح کرد: قانون حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب‌های کشور که در اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ به تصویب مجلس دهم رسید برابر با اصل ۵۰ قانون اساسی است و مطابق آن هرگونه بهره برداری و اقدامی که منجر به تخریب و آلودگی غیرقابل جبران تالاب‌ها شود، ممنوع است و مرجع تشخیص آن نیز سازمان حفاظت محیط زیست تعیین شده است.

وی ادامه داد: در ماده دوم این قانون نیز سازمان حفاظت محیط زیست مکلف شده است نیاز آبی زیست محیطی تالاب‌ها را تعیین کند و وزارت نیرو نیز مکلف شده ضمن تدوین و اجرای برنامه مدون نسبت به تخصیص و تامین حقابه اقدام کند.

کیخا اشاره‌ای هم به ضرورت ایجاد بیمه کشاورزان از سوی دولت داشت و گفت: پرداخت حق بیمه از سوی دولت و پرداخت خسارات یا ریسک کشاورزی از سوی بیمه در شرایط ناپایداری منجر به حفظ محیط زیست و تالاب‌ها خواهد شد.

پایان پیام

کد خبر : 69974 ساعت خبر : 1:29 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=69974
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات