احتمال بازگشت میش‌مرغ به دشت اسدآباد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسدآباد گفت: تأیید کوچ و بازگشت میش‌مرغ به دشت اسدآباد در انتظار جواب آزمایشات و بررسی‌های DNA در رابطه با این پرنده کمیاب است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان، روح‌الله زال‌پور اظهار کرد: در اوایل زمستان سال گذشته چندین مورد گزارش مردمی مبنی بر مشاهده میش‌مرغ در دشت اسدآباد اعلام شد و این درحالیست که بیش از ٨ سال بود که هیچ موردی از میش‌مرغ در دشت اسدآباد گزارش نشده بود.

وی افزود: به همین منظور شواهد و مدارک لازم چون آثاری از پر و مدفوع این پرنده کمیاب در محل زیستگاه و محل خواب این پرنده نمونه‌برداری شد تا با آزمایشات و بررسی‌های DNA زمان حضور این پرنده در دشت اسدآباد مشخص شود.

زال‌پور با بیان اینکه نمونه‌ها به علت عدم وجود دستگاه‌های لازم به خارج از کشور فرستاده شده و منتظر پاسخ آزمایشات هستیم، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه یکی از زیستگاه‌های پرنده میش‌مرغ دشت اسدآباد است و با مشخصاتی که شاهدان از پرنده مشاهده شده داده‌اند، احتمال قوی کوچ و بازگشت مجدد این پرنده کمیاب به دشت اسدآباد وجود دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسدآباد ادامه داد: پیش از این در دشت اسدآباد بین روستاهای مزرعه‌بید و سیف‌آباد و زمین‌های شهرک صنعتی بیشترین نقطه‌ای بود که میش‌مرغ مشاهده می‌شد.

زال‌پور با بیان اینکه سال‌هاست میش‌مرغ به علت عدم امنیت از دشت اسدآباد کوچ کرده بود، گفت: طی سال‌های اخیر استفاده از سموم، وجود شهرک صنعتی در نزدیکی دشت اسدآباد، توسعه کشاورزی و صنعتی، ورود عشایر به دشت و زیستگاه میش‌مرغ، تردد مختلف افراد در دشت، خشکسالی و کمبود بارندگی و شکار غیرمجاز از مهمترین دلایل کوچ و انقراض این پرنده کمیاب در دشت اسدآباد بوده است.

وی با اشاره به اینکه میش‌مرغ در هر منطقه‌ای وجود ندارد، افزود: این پرنده زیبا تنها در سه منطقه دشت اسدآباد و بوکان و دشت کردستان دیده شده که از ٨ سال پیش تاکنون نیز منطقه اسدآباد را ترک کرده و بازنگشته است.

زال‌پور خاطرنشان کرد: در حال حاضر شهرستان بوکان تنها نقطه‌ای است که این پرنده نادر در حال زیست است و به علت فاصله کم هوایی دشت اسدآباد با بوکان احتمال بازگشت و کوچ مجدد این پرنده کمیاب به این منطقه وجود دارد که نتیجه آزمایشات پاسخ این سوال و صحت و سقم مشاهدات برخی از افراد مبنی بر دیده شدن میش‌مرغ در دشت اسدآباد را مشخص خواهد کرد.

پایان پیام

کد خبر : 84476 ساعت خبر : 0:38 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=84476
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات