بادگیرهای یزد در دستان اعراب دوبی!

شیخ نشینان امارات با استفاده از معماری‌های یزد و بستک استان هرمزگان اقدام به احداث و بازسازی بادگیرها در شهر دوبی کرده که باعث ایجاد یکی از جذابیت‌های گردشگردی در این شیخ‌نشین شده است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، اعراب در کشورهای حاشیه خلیج فارس و بخصوص شیخ‌نشینان امارات متحده عربی در چند سال اخیر با هر تلاشی اقدام به ایجاد و احداث جذابیت‌های ساختگی به منظور جذب گردشگران و توریست‌ها از نقاط مختلف جهان می‌کنند که یکی از این جذابیت‌های ساختگی بادگیرهای یزد و شهر بستک استان هرمزگان است که در شیخ نشین دوبی در حال گسترش است و باعث جذب سالانه هزاران گردشگر خارجی شده است.

محله بستکیه – جایگاه ویژه بادگیرهای دوبی

بستکیه محله ای است در شرق شهر دوبی در امتداد آبراهه (خور دوبی ) به طول تقریبی ٣٠٠ متر وبه عرض ١٠٠ متر  که تمامی این محله مزین شده به بادگیرها، دربهای چوبی و گچ بری هایی با معماری ایرانی ـ اسلامی که این محله یکی از مکان های اصلی جذب گردشگران خارجی ها شده است.

این محله از سالهای ١٨٩٠ میلادی به بعد توسط  مهاجران ایرانی که از بندر لنگه و به خصوص از شهر بستک واقع در استان هرمزگان به دوبی می آمدند بنا شده و به همین سبب آن را بستکیه می گویند.

بیشتر خانه های بستکیه دو طبقه می باشد  وبارز ترین ویژگی این محله در واقع بادگیرهای آن  است و نشان ایرانی بودن آن حتی در نامی که عرب ها به آن دادند یعنی بارجیل که معرب بادگیر است به خوبی مشهود است.

بازسازی و افزایش یادگیرها در امارات

پس از کپی برداری شیخ نشین دوبی از بادگیرهای یزد و معماری ایران، دیگر شیخ نشینان امارات همچون ابوظبی و شارجه و عجمان نیز اقدام به احداث گسترده بادگیرها در نقاط مختلف این شیخ نشینان کرده‌اند که در حال جذب گردشگران و توریست‌ها هستند.

ثبت بارجیل (بادگیرها) در میراث فرهنگی امارات!

کلمه “برجیل” همان بادگیر به زبان عربی است که اخیرا در کتاب میراث فرهنگی و کتاب های تاریخی امارات به نام میراث فرهگی و تاریخی امارات به ثبت رسیده است.

گزارش از خبرنگار ایسنا: جمشید غضنفری

پایان پیام

کد خبر : 84989 ساعت خبر : 1:04 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=84989
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات