خرم‌آباد آماده نوروز نیست

خرم‌آباد آماده نوروز نیست

پایگاه خبری گلونی، محمد پورخداداد: چند روز تا پایان سال مانده است ولی شهر خرم‌آباد هنوز آماده نوروز نشده است. آماده نبودن به این معنی نیست که خرم‌آباد فقط مهیای نوروز نیست، بلکه واقعیت این است که این شهر در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برد. منظور مشکلات ساختاری و معضلات شهرسازی نیست چون سال‌هاست شهروندان خرم‌آبادی از حل این مشکلات ناامید شده‌اند. بلکه مراد این نوشته، تعمیر و تعویض مبلمان شهری، رنگ‌آمیزی نماهای بیرونی، لایروبی گِلال (رودخانه خرم‌آباد) و … است.

خواب زمستانی شهرداری هنوز تمام نشده است

هرسال در اسفندماه شهرداری کمی به نظافت و زیبایی شهر می‌پرداخت تا شهر به‌صورت آبرومندانه‌تری به پیشواز سال جدید بروند. اما امسال کم‌کاری زیادی در فعالیت‌های شهرداری دیده می‌‌شود.

اگر از بنفشه‌کاری و رنگ کردن چند بلوار بگذریم، فعالیت دیگری در شهر انجام نشده است. سطل زباله‌های کثیف، سوخته و شکسته همه‌جا هستند. نخاله‌های ساختمانی در ورودی‌های شهر هنوز جمع نشده‌اند.

گِلال در آلوده‌ترین سطح خود قرار دارد و صحنه‌های زشتی را وقتی از پل‌های شهر و خیابان‌های کناری آن می گذریم شاهدیم. از بهسازی و تعویض مبمان شهری بگذریم، چون چنین موضوعی در خرم‌آباد هنوز به رسمیت شناخته نشده است و از این نظر خیابان‌های شهر به خیابان‌های ۵۰-۶۰ سال پیش تنه می‌زنند. هرچند که که نباید از حق بگذریم و بگوییم خرم‌آباد ۵۰-۶۰ سال پیش شهر تمیزتر و قابل زندگی‌تری بوده است.

خرم‌آباد آماده نوروز نیست

آیا فقط شهرداری مقصر است؟

دیگر نهادها و ادارات کل هم مانند شهرداری هنوز در خواب زمستانی هستند. اداره کل میراث فرهنگی که امیدهای زیادی داشتیم که با تعویض مدیر کل آن تغییری در برنامه‌ها و عملکرد آن دیده شود، همچنان خموده و منفعل، گذران می‌کند.

حتی به خود زحمت تعویض تابلوهای رنگ رورفته و شکسته آثار تاریخی را نداده‌اند چه برسد به اینکه به داد مشکلات اساسی این میراث فرهنگی برسند.

در این میان، حرکت‌های نمایشی که در چند روز گذشته انجام گرفت و تبلیغات زیادی هم روی آنها انجام شد، فقط نمک بر روی زخم پاشیدن بود. مانند روز گردیله‌گیری که با حضور استاندار و شهردار و اعضای شورای شهر و دیگر مدیران شهری برگزار شد، ولی اگر فکر می‌کنید گردیله‌ای گرفته شد و ورودی‌های شهر اکنون از تمیزی برق می‌زنند، سخت در اشتباهید.

تا همین‌جا شاید کافی باشد تا بفهمیم خرم‌آباد آماده نوروز نیست. این سطرها مرثیه نیست که با آن گریه کنیم. سیاه‌نمایی هم نیست. فقط بیان گوشه کوچکی از مشکلات یک شهر بی‌پناه است.

خیلی‌ها با خواندن این چند خط احتمالا فریاد می‌زنند که «دم عید دارید گردشگران و مسافران نوروزی را فراری می‌دهید» ولی واقعیت را باید گفت. یک مثل قدیمی لری است که می‌گوید: دنیا دِ نَگته خِروو بیَه*.

پایان پیام

*دنیا از حرف‌های نگفته خراب شده است.

کد خبر : 86702 ساعت خبر : 11:47 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=86702
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات