غار سهولان مهاباد؛ دومین غار آبی ایران

در دامنه رشته‌ کوه‌های کوتر، در نزدیکی روستای سَهولان، خداوند عاشقانه تیشه برداشته است و سنگ و خاک را به کناری زده است و نقشی کوچک و بی همتا از قدرت عشق به آفریده‌هایش را نشانمان داده است.

پایگاه خبری گلونی، سمیه باقری حسن‌کیاده: غار سهولان به معنی یخبندان، در ۴۲ کیلومتری جنوب شرقی شهر مهاباد و ۲۸ کیلومتری بوکان، با قدمتی نزدیک به ۷۰ میلیون سال، تنها صد سال است که مورد کاوش قرار گرفته است و فقط چند سال است که در فهرست آثار طبیعی ملی ایران ثبت شده است.

این غار بعد از غار علی‌صدر همدان به عنوان دومین غار آبی، خاکی ایران شهرت دارد و با مساحتی بالغ بر ۶۰۰ متر در حدود ۲ کیلومتر درازایی که تا کنون کشف شده است، دارای آبی زلال و شفاف است که عمقش تا ۳۰ متر هم می‌رسد و این یعنی برای گشت و گذار در این زیبایی باید سوار قایق شد و دل به آب زد.

سهولان در مهاباد
سهولان در مهاباد

مردم‌ محلی به دلیل وجود کبوترانی که در گوشه گوشه غار لانه ساخته‌اند و در سکوت و آرامش غار در آن زندگی می‌کنند، به غار نام کونه کبوتر یا لانه کبوتر داده‌اند.

خفاش‌ها اما به دلیل نور لامپ‌هایی که در فضای غار نصب شده است به جاهای تاریک‌تر غار پناه برده‌اند.

ویدئویی از غار سهولان

زیبایی‌های غار سهولان

دالان‌های مملو از قندیل‌های زیبا و رسوبات آهکی، اشکال مختلفی ساخته‌اند که هر کس با هر نگاهی تفسیری از آن‌ها دارد و نامی بر آن‌ها نهاده است. پای فیل، عروس دریایی، خفاش و … تنها چند نام از نام‌های رسوبات آهکی سهولان است.

طرح حفاظت از غار و نحوه‌ استفاده از آن چند سالی‌ است که به همت مسئولان شهر مهاباد تدوین شده است و با توجه به وجود امکانات رفاهی جدیدی که برای آن در نظر گرفته شده است هر ساله پذیرای مسافرانی است که دل به کوه می‌زنند تا زیبایی هستی را حتی در میان سنگ‌ها هم ببینند.

پایان پیام

کد خبر : 84757 ساعت خبر : 1:49 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=84757
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات