نخستین ضبط رادیویی دایه دایه

نخستین ضبط رادیویی دایه دایه

به گزارش پایگاه خبری گلونی،‌ در شماره یک مجله لرستان پژوهی، اطلاعات مهمی درباره نخستین اجراهای رادویی موسیقی لری آمده است.

سیدفرید قاسمی در این شماره گفت‌وگویی با حمید ایزدپناه کرده است. در بخشی از گفت‌وگو آمده است:

ایزدپناه: در ۱۶ آذر ۱۳۴۴ نامه‌ای به فرمانداری کل لرستان تقدیم کردم و نوشتم که ما این کارها کرده‌ایم و گروهی هستیم که این آهنگ‌ها را جمع کرده‌ایم. تقاضای مالی هم نداریم. چون آنها در آن زمان حاضر بودند از نظر مالی هم کمک کنند. اعضای جمعیتی که ما برای موسیقی تشکیل داده بودیم بیشتر علاقه‌مند به اشاعه آن بودند.

بعد نوشتیم که خوب است موسیقی ما به رادیو ارائه شود و از رادیو پخش شود. حسین سالم هم آن روزها پایمردی نشان داد. آن روزها هیچ کس مفت برای کسی ساز نمی‌زد و آواز نمی‌خواند. ما هم که پول نداشتیم. حسین سالم را دعوت کردیم و به او گفتیم که ما این کار را می‌خواهیم انجام دهیم. ایشان هم پذیرفت. به دو نفر از نوازندگان گفتیم. آنها گفتند: «ما مفت و مجانی نمی آییم». فقط حسین سالم بود که حاضر شد به ما کمک بدهد و انصافا این کار را قبول کرد.

نخستین ضبط رادیویی دایه دایه

نخستین ضبط با صدای حشمت رشیدی بود

دانلود کنید

یک گروه شش نفری ترتیب دادیم. رضا سقایی نوجوان بود و در یک خیاطی کار می‌کرد و صدای خوبی داشت. او را هم آوردیم. منظور ما اشاعه و به گوش مردم رساندن نواهای لری بود. فرماندار هم نامه ما را به وزارت اطلاعات آن روز فرستاد. در ۲۶ اردیبهشت همان سال یک دعوتنامه‌ای از طرف رادیو آمد. ما از بین این هنرمندان آقای حسین سالم را به عنوان کمانچه‌نواز، منصور سالم را به عنوان تنبک‌نواز و رضا سقایی را به عنوان خواننده با آن ترانه‌های روز آماده کردیم و به رادیو فرستادیم.

سقایی نوای «علی وسی، سرداد و گنم‌خر (خریدار گندم) را خواند. روز ۲۳ اردیبهشت همان سال شورای موسیقی این دو تا ترانه را انتخاب کرد و در برنامه شما و رادیو، ضبط شد. روز جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۴۴ این دو ترانه از رادیو پخش شد. باور کنید شور و هیجانی در شهر بر پا شده از چند روز قبل آگهی‌هایی تنظیم شده بود و در مغازه‌ها زده بودند که روز جمعه ۳۱ اردیبهشت دو ترانه لری در رادیو پخش می‌شود.

قاسمی: گویا برای برنامه دوم مرحوم حشمت‌الله رشیدی را به تهران فرستادید؟

ایزدپناه: بله، مرحوم حشمت‌الله رشیدی دانش‌آموز دبیرستان امیر کبیر بود. روزی دیدم در سالن این دبیرستان آوازی خواند و این در ذهن من بود. بعد از تشکیل این شورا ایشان را هم دعوت کردیم. عجیب بود که بعد از اجرای این برنامه وزارت اطلاعات دعوت کرد تا نوازندگان لرستان برنامه اجرا کنند. در آن روزها مرحوم بدیع زاده سرپرست موسیقی رادیو بود. دومین گروهی که ما فرستادیم ترانه «دایه دایه» را اجرا کرد و یک ترانه دیگر که هم آهنگش مال من بود و هم ترانه‌اش به نام «چش و ره». وقتی که دایه دایه اجرا شد تحول عجیبی در ریتم موسیقی لری پیدا شد.

پایان پیام

کد خبر : 92201 ساعت خبر : 11:04 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=92201
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

عرض سلام و خسته نباشید
ناگفته نماند که آهنگساز این کار استاد محمود مدیری هستن که متاسفانه هیچ جا نامی از ایشون نمیبرند