داستان موسیقی ایران و فراز و نشیب‌هایش

به گزارش پایگاه خبری گلونی داستان موسیقی ایران، داستانی است پر از فراز و نشیب و در این میان آنچه ما را به مبدا پیدایش این هنر نزدیک‌تر می‌کند کشف نی‌های استخوانی مربوط به هزاره‌های قبل از میلاد است که در نوع خود از ابتدایی‌ترین و اولین نمونه‌های سازهای موسیقی محسوب می‌شوند.

شادروان حسن مشحون معتقد است که از زمانی که بشر توانست انفعالات درونی خود را به وسیله‌ صدا نمایش دهد و وزن را از صداهای منظم و مختلف طبیعت به دست آورد، موسیقی را به وجود آورد.

چرا که جهان پر از صدا است و عالم خلقت بر توازن و انتظام استوار، و تشخیص موزون از غیر موزون تنها در طبیعت بشر است، و هر چیز موزون مطابق طبع انسان.

آواز، رقص، شعر که هر سه موزونند و مورد پسند بشر، از همان دوران قدیم به صورت شکلی از آداب و رسوم، جزو زندگی ملل درآمدند.

با پیشرفت تمدن و با اختراع آلات و ادوات موسیقی، بشر از نواهایی که در ذهنش حالت دلپذیر ایجاد می‌کرد تقلید نمود و با سرودهای مذهبی به نیایش رب‌النوع‌ها پرداخت و موسیقی را رکن اصلی دین خود قرار داد و از رقص و آوازهای ضربی و غیر ضربی در جشن و سرور و مراسم مذهبی استفاده نمود.

بنابراین ریشه موسیقی به عهد کهن باز می‌گردد. نوای موسیقی با سخن به وجود آمده است و در واقع همان روزی که انسان توانست برای نخستین بار خوشی‌ها و رنج‌های خود را با صدا نشان دهد، مبدا موسیقی است.

داستان موسیقی ایران از بابک محمدی را بخوانید. این کتاب را  انتشارات «مهر راوش» منتشر کرده است.

پایان پیام

کد خبر : 99439 ساعت خبر : 11:59 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=99439
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات