جای خالی اقامتگاه‌‌های بو‌م‌گردی در لرستان

جای خالی اقامتگاه‌‌های بو‌م‌گردی در لرستان

پایگاه خبری گلونی، محمد پورخداداد: مدیرکل دفتر همکاری و توافق‌های ملی گردشگری آماری از اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی سراسر کشور اعلام کرده است که در این لیست ۲۷ استان حضور دارند که دست کم یک واحد بوم‌گردی فعال دارند. در این لیست اصفهان با ۱۲۰واحد، کرمان با ۱۰۱ واحد در بالاترین رده قرار دارند.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی در محیط‌های طبیعی با رعایت بالاترین سطح ممکن ضوابط زیست محیطی و به شکلی سازگار با معماری و سیمای طبیعی منطقه احداث شده و ضمن حداکثر تعامل با جامعه محلی ، زمینه حضور و اقامت طبیعت‌گردان را با کیفیتی قابل قبول و تعریف شده در محیط‌های طبیعی فراهم نمایند.

در این لیست نام ۲۷ استان آمده است ولی نامی از لرستان وجود ندارد. غیبت لرستان در حالی است که همسایگان این استان همگی حضور دارند. ایلام با ۱۱ واحد فعال بوم‌گردی فعالیت گسترده‌ای در این زمینه را شروع کرده است. این لیست و آمار بازدید گردشگران از مراکز گردشگری نشان‌دهنده این است که لرستان در بحث گردشگری نیز چون باقی فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی، از سایر استان‌ها عقب‌تر است.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی در بیشتر موارد توسط اهلی بومی یک مرکز گردشگری ایجاد می‌شوند. هرچند لزومی به بومی‌بودن نیست و در بسیاری موارد به‌ویژه در اصفهان، ساخت اقامتگاه‌بوم‌گردی تبدیل به یک منبع درآمد تازه برای سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری شده است.

جای خالی اقامتگاه‌‌های بو‌م‌گردی در لرستان

ویژگی این اقامتگاه‌ها این است که در یک خانواده می‌تواند با رعایت استانداردهای در نظر گرفته‌شده، در محل زندگی خود آن را ایجاد کند و از گردشگران پذیرایی کند. ساخت این مراکز علاوه بر جذب گسترده گردشگران، اشتغال‌زایی و جلوگیری از هجوم روستاییان به شهرها را در پی خواهد داشت. بیشترین تخریب جنگل‌ها و مراکز گردشگری به‌وسیله اهالی و بومیان همان محل انجام می‌شود ولی اگر یک خانواده روستایی خانه خود را تبدیل به اقامتگاه بوم‌گردی کرده باشد و درآمد این خانواده از راه گردشگران تامین شود، واضح است که نگهداری و جلوگیری از تخریب آن مرکز گردشگری را با جان و دل انجام می دهد.

اگر استان‌های یزد و کرمان و اصفهان با استفاده از طبیعت کویری خود و با جذب کویرگردها توانسته‌اند این زمینه از گردشگری را رونق دهند، لرستان نیز می‌تواند روی دیگری از بوم‌گردی یعنی مناطق کوهستانی و جنگلی را پیش روی طبیعت‌گردها قرار دهد. روستاهای جنگلی و کوهستانی لرستان بهترین موقعیت را برای ساخت اقامتگاه‌های بوم‌گردی فراهم ساخته‌اند.

باید سازمان‌های مرتبط با روستاییان و همچنین سازمان میراث فرهنگی و صنایع گردشگری استان جهت آگاهی‌دادن و آشناکردن بومیان مراکز گردشگری با این منبع درآمد جدید، فعالیت بیشتری انجام دهند. تشویق سرمایه‌گذاران به تزریق سرمایه در این زمینه هم راه دیگری برای ایجاد و گسترش اقامتگاه های بوم‌گردی است.

مرکز لرستان در ابتدای امسال یکی از هفت شهر برتر گردشگری لقب گرفت. چنین لقبی فقط برای تکمیل رزومه مدیران کارایی دارد ولی در دنیای واقعی، نبود حتی یک اقامتگاه‌بوم‌گردی در سطح استان و به حال خود رهاشدن میراث طبیعی و دست‌ساز است که مانع حضور گسترده گردشگران در استان شده است.

پایان پیام

کد خبر : 30845 ساعت خبر : 1:02 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=30845
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

لرستان اصلا اهمیتی به کانون گردشگری یونسکو ندارد.