چشمه ساسانی در خرم‌آباد خشکید

مطابق روال هر ساله با شدت گرفتن خشک‌سالی‌ها آب چشمه‌ی اثر باستانی گرداب سنگی خرم آباد خشکید.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از مهر، به دنبال شدت گرفتن خشک‌سالی‌ها در استان لرستان و به ویژه شهر تاریخی خرم‌آباد چشمه گرداب سنگی این شهر خشک شد تا چشمه‌ای که آب آن در جوی‌های آجری محلات قدیمی شهر جاری بود تا مهرماه از این بنای تاریخی خداحافظی کند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان اظهار داشت: با توجه به خشک‌سالی‌های سال‌های اخیر هر ساله شاهد خشک شدن چشمه گرداب سنگی در تابستان هستیم.

محمدرضا امانی با بیان اینکه این چشمه فصلی در دو تا سه ماه تابستان فروکش می کند، افزود: معمولا اوایل تیرماه تا اوایل مهرماه این چشمه خشک می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های دور هیچ گاه این چشمه خشک نمی‌شد، افزود: در یک دهه اخیر با شدت گرفتن خشک‌سالی‌ها در لرستان شاهد کوتاه‌تر شدن عمر این چشمه فصلی هستیم.

امانی یادآور شد: زمانی که شاهد بارش‌های مناسب برف و باران در خرم‌آباد بودیم آب چشمه گرداب سنگی در وسط تابستان در نهرهای شهر جاری بود و مردم از آن استفاده می‌کردند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان با بیان اینکه حال دیگر چشمه‌های شهر خرم‌آباد از جمله سراب گلستان و شوا نیز خوب نیست، یادآور شد: میزان خروجی آب این چشمه‌ها نیز کاهش داشته و روز به روز کمتر می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد که در نیمه مهرماه سال‌جاری با آغاز بارش‌ها چشمه گرداب سنگی خرم آباد دوباره احیا شود.

علی امید سیفی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان لرستان نیز با تایید خشک شدن چشمه فصلی گرداب سنگی اظهار داشت: این چشمه در حال حاضر خروجی آب ندارد.

وی با بیان اینکه منبع تغذیه دریاچه کیو و چشمه گرداب سنگی خرم آباد یکی است، افزود: در حال حاضر دریاچه کیو با انتقال آب سراب گلستان همچنان دارای آب است.

سیفی طول عمر گرداب سنگی را وابسته به میزان بارش برف و تغذیه سفره زیرزمینی آن دانست و یادآور شد: با توجه به کاهش بارش برف و باران در خرم‌آباد شاهد کوتاه‌تر شدن عمر چشمه گرداب سنگی خرم‌آباد هستیم.

بنابراین گزارش شهر خرم‌آباد دارای سراب‌ها و چشمه‌هایی با آب گواراست که نظیرشان در کمتر شهری وجود دارد. از تعداد ۱۰ دهنه سراب‌های منطقه، ۵ دهنه سراب، به نام‌های سراب گلستان، مطهری، کیو، گرداب سنگی و دارایی در داخل شهر خرم آباد قرار دارند.

خشکیدن چشمه گرداب سنگی

گرداب سنگی در شمال غربی شهر خرم‌آباد درکنار میدان تختی، خیابان ۱۷ شهریور واقع شده است. این بنا به صورت یک دیواره عظیم سنگی، به صورت مدور بر دور تا دور چشمه ای فصلی احداث شده است.

قطر داخلی دیوار این بنا ۱۸ متر با محیط ۲۵۶ متر مربع با پهنای بیش از ۳ متر و بلندی آن تا کف چشمه حدود ۱۰ متر است.

این بنا دارای دریچه ای به ابعاد ۹۰×۱۶۰ برای هدایت آب آشامیدنی و توزیع آب در سطح شهر، مشروب نمودن اراضی و بهره برداری از آسیاب‌های آبی مسیر بوده است.

مواد و مصالح آن از سنگ‌های لاشه همراه ملات ساروج (آهک و گچ و … ) در مغزه و قواره ای در نما است که در ساختمان پل شاپوری و خرابه‌های شهر شاپورخواست مشاهده شده است که آن را منسوب به دوره ساسانی کرده است.

این بنا به شماره ۱۲۷۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پایان پیام

کد خبر : 2240 ساعت خبر : 9:42 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=2240
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات