انجمن آوای اردیبهشت از مردم و رسانه‌‌های ایران تشکر کرد

به گزارش پایگاه خبری گلونی انجمن آوای اردیبهشت از مردم و رسانه‌‌های ایران تشکر کرد.
متن پیام را بخوانید:
بلوط‌ها سبزند و ریشه دارند.
انجمن مردم‌نهاد آوای اردیبهشت کوهدشت از روزنامه‌های صبح ایران، خبرگزاری‌های رسمی کشور، سایت‌‌های خبری، شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی، شهروندخبرنگاران و به‌‌‌ویژه از رسانه‌‌‌ها و خبرنگاران حوزه محیط زیست تشکر می‌کند.
فراموش نمی‌کنیم که در آن ۴ روز نحس که آتش به جان بلوط‌ها افتاده بود کنار ما بودید. شما اصحاب رسانه صدای بلوط‌ها بودید. نگذاشتید بغض بلوط‌‌های لرستان در گلو خفه شود. سپاس بی‌‌کران از شما که با شجاعت برای جنگل‌‌های ایران قلم می‌زنید و پاسبان طبیعت البرز و زاگرس هستید. اگر شما نبودید کسی دستان خالی ما را نمی‌دید و متوجه نمی‌شد که چگونه با اشک، جنگل‌های گُرگرفته را خاموش کردیم.
امیدواریم که دیگر شاهد سوختن هیچ جنگلی نباشیم و البرز و زاگرس‌مان همیشه سبز باشد.
شمس‌الله قلندری، مدیر عامل انجمن مردم نهاد آوای اردیبهشت
پایان پیام
در مورد درختان بلوط
نتایج یک بررسی نشان داد؛ خشک‌سالی و تغییر اقلیم، آلودگی هوا، آفت و بیماری‌ها، عوامل انسانی و دام، مشخصات کمی و کیفی درخت و خصوصیات جنگل‌شناسی و کیفیت رویش‌گاه عواملی هستند که باعث خشکیدگی درخت‌های بلوط می‌شوند.

به گزارش ایسنا، جنگل‌های زاگرس با خطرات مختلفی مثل خشک‌سالی، آتش‌سوزی، تغییر کاربری، قطع درختان، چرای بیش از حد دام و … مواجه هستند. مجموعه این عوامل موجب کاهش سطح جنگل‌ها و کم‌شدن تراکم پوشش گیاهی شده است.

بر اساس آخرین آمارهای رسمی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بین سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۳ در حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار هکتار یا به‌عبارتی سطحی معادل ۲۵ درصد از این جنگل‌ها از بین رفته‌اند.

با توجه به این‌که زوال جنگل‌ها، پدیده‌ای چند بعدی و پیچیده است، «مهناز کرمیان» و «جواد میرزایی»؛ پژوهشگران دانشکده کشاورزی دانشگاه ایلام، مهم‌ترین عوامل موثر بر خشکیدگی بلوط ایرانی را از دیدگاه متخصصین جنگل را مورد مطالعه قرار دادند.

در این مطالعه پژوهشگران عوامل موثر بر خشکیدگی بلوط را با استفاده از روش «تحلیل سلسله مراتبی» بررسی کردند. روش سلسله مراتبی؛ روشی برای تصمیم‌گیری است و در آن با شناسایی عوامل موثر بر یک پدیده به شناسایی زیرفاکتورهای تاثیرگذار آن می‌پردازند و میزان اهمیت و اولویت هر یک را بررسی می‌کنند.

در این تحقیق پرسش‌نامه‌ای در بین اساتید گروه علوم جنگل دانشگاه ایلام، کارمندان بخش جنگل ادارات منابع طبیعی کل و شهرستان و اعضای هیئت‌علمی بخش جنگل در موسسه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان توزیع شد و پس از بررسی نظرات آنان، با استفاده از نرم‌افزار، اولویت‌های این عوامل تعیین شد.

کد خبر : 3385 ساعت خبر : 11:02 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=3385
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات