بلوط ۴۵۰ ساله برای جاده‌سازی قطع می‌شود

به گزارش پایگاه خبری گلونی در ۱۵ کیلومتری جاده خرم‌آباد- الشتر یک درخت بلوط حدودا ۴۰۰ ساله وجود دارد که به دلیل جاده‌سازی در آن منطقه تصمیم گرفته شده که قطع شود. آقای دولتشاه از فعالان محیط زیست است که شخصا موضوع را پیگیری کرده است. صحبت‌های ایشان را با خبرنگار گلونی بخوانید:

«قبلا ۴ درخت در این منطقه بود، ۳ تا از آنها خشک شدند و فقط این یکی مانده.  بنده با آقای افشار که صحبت کردم ایشان گفتند که چند سال پیش درخت را دیده‌اند و حدود ۴۵۰ تا ۴۶۰ سال قدمت دارد. در واقع این درخت جز آثار باستانی به حساب می‌آید. من با مسئولان راهسازی صحبت کردم واقعا هیچ دلیل قانع کننده‌ای نداشتند برای قطع کردن درخت. چون اگر بخواهند می‌توانند به راحتی و بدون قطع کردن درخت کارشان را انجام دهند فقط متاسفانه نمی‌خواهند به اندازه یک نصفه روز کارشان زیاد شود. سرپرست کارگاه لر نیست و شاید نمی‌داند اهمیت این درخت برای ما لرها چقدر زیاد است. چند روز پیش مهندسی به راننده بولدوزر گفته بود که درخت را قطع کند بنده چون راننده را می‌شناختم خواهش کردم چند روزی دست نگه دارند ولی واقعا وقت زیادی نیست. مطمئنا تا چند روز دیگر درخت را قطع می‌کنند. یک زمین کشاورزی که در مسیر بوده اداره راه هزینه‌اش را به کشاوز داده و حتی تا امسال هم دست کشاورز بوده. من از مسئولین محیط زیست و منابع طبیعی استان خواهش می‌کنم این مساله را پیگیری کنند.»

این درخت بلوط در کیلومتر ۱۵ جاده خرم‌آباد- الشتر، بالاتر از روستای رباط دولتشاه، رو‌به‌روی مدرسه واقع شده است.

پایان پیام

درخت بلوط

چوب بلوط با چگالی در حدود ۰٫۷۵ گرم بر سانتی‌متر مکعب از سختی و استحکام بالایی برخوردار است. همچنین به دلیل داشتن مقادیر تانن بالا در برابر حشرات و حملات قارچ‌ها بسیار مقاوم است. چوب این درخت از مرغوب‌ترین چوب‌هاست و زغال آن نیز مرغوب است. این موضوع یکی از دلایل قطع بی‌رویهٔ این درختان است و بقای این جنگل‌ها را تهدید می‌کند.

کد خبر : 3555 ساعت خبر : 9:49 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=3555
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات