درباره قوم غرزن لر

پایگاه خبری گلونی، رضا ساکی:  برایم مثل روز روشن است که قضیه سوتفاهم است. مثل داستان سریال «سرزمین کهن» که بخش زیادی از آن سوتفاهم بود و هم عده‌ای از آن برای تفصیه حساب‌های سیاسی استفاده کردند و احساسات میهن‌پرستانه لرها را به بازی گرفتند. بعد از سرزمین کهن و سریال «جاده قدیم» حالا نوبت به سایت «انسجام ملی» رسیده است.

مدتی است که برخی تاکید می‌کنم برخی از فعلان مجازی لرستان یعنی لرستان و دیگر سرزمین‌های لرنشین اثبات خود را در حمله به سریال‌ها و حرف‌ها و سخن‌ها و سایت‌ها می‌بینند و هر بار چیزی برای حمله کردن پیدا می‌کنند تا به آن بتازند. این فعالان در طول سال اغلب بیکار هستند و کاری برای فرهنگ و ادب و هنر و تاریخ نمی‌کنند و فقط منتظر می‌مانند تا بهانه‌ای برای تاختن پیدا کنند. این افراد اغلب، تاکید می‌کنم اغلب، مثلا کمترین واکنشی درباره‌ی جک‌های لری ندارند و حساسیت‌شان فقط در برخی از مواقع بروز می‌کند. غم‌بارتر این است که فضای مجازی در حالی درگیر سایت انسجام ملی است که کشکان خشکیده است و لرستان با معضلات بسیاری مواجه است که هیچکدام به اهمیت آن سایت نیستند.

کم‌کم داریم به جای می‌رسیم که بگویند داریم شورش را درمی‌آوریم.

یقین دارم همان طور که گیلک‌‌ها و مازنی‌ها هم از این فهرست جا مانده‌اند به زودی به آن اضافه خواهند شد. اضافه شدن قوم لر به سایت انسجام ملی هیچ تغییری در وضعیت فرهنگی و معیشتی مردم لر ایجاد نمی‌کند اما کاش این همه انرژی صرف کارهایی می‌شد که آورده‌ای برای قوم لر داشته باشد. کم‌کم داریم به جای می‌رسیم که بگویند داریم شورش را درمی‌آوریم. لطفا کمپین‌های این طوری را متوقف کنید. کاری نکنید که تبدیل به قوم غُرزن ایرانی بشویم. ما وطن‌پرستیم. کاش طوری فعالیت کنیم که به نفع ایران‌مان تمام بشود.

پایان پیام

در این باره بخوانید: «جاده قدیم» دشمن فرضی است

کد خبر : 2543 ساعت خبر : 9:14 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=2543
اشتراک در نظرات
اطلاع از
6 Comments
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

با همه اش موافقم. بجز سرزمین کهن. مستقیما تصویر مرحوم اسعد رو نشون دادن و آن مرحوم را که سردار و سالار ملی ایران بود و میتوانست به راحتی شاه ایران شود کاسه لیس …. گفتن. صدا و سیما باید تنبیه میشد. ما نباید بی خیال باشیم. از بی خیالی به اینجا رسیدیم. به جایی اینکه حساسیت را از لرها بگیریم سعی کنیم لرها را حساس به خود و قوم و زبان و هویتشان کنیم. تکرار میکنم از بس بی خیال بودیم اینطور شدیم

برایم مثل روز روشن است که قضیه سوتفاهم است!!!!
نمیدونم چرا این سوء تفاهم ها برای ترک ها کردها پیش نمیاد هرچی سوء تفاهم رو سر لرها خراب میشه؟!

ما مشکلات زیاد داریم،دلیل نمیشود که چون ما مشکل بیکاری داریم مشکل جک داریم دست از بقییه توهین های که بهمون میشه برداریم،دس از نادیده گرفتن از خشک شدن کشکان بگذریم بخاطر بیکاری؟!!!
اینقد بیخیال بودیم که کار به اینجا کشیده…

جناب آقای ساکی
با تمام متن شما به غیر از سرزمین کهن موافق هستم..
به نظر بنده قضیه سرزمین کهن را نباید تطهیر کرد.چرا که قضیه کاملا لج بازی و سو استفاده از قدرت بوده. کاملا. با آگاهی انجام شده

با سلام و کسب اجازه از محضر اساتید
موضوعی که در رابطه با دیدگاه اقای یونسی و سایرین در این خصوص ابراز شده به این مقطع و فرد خلاصه نمی شود اگر به سنوات قبل هم برگردیم در مسیر شکل گیری تاریخ هنری ،سیاسی و اجتماعی ایران بحث اقوام ،قبایل ،طوایف به صورت جدی مورد نظر نبوده است و در این راستا افراد ،گروهها و .. به خود این اجازه را دادند که هر برداشتی از ذهن خود و تاکید می کنم صرفابرداشت ذهنی را به ایشان نسبت دهند که بعد از یکسری فشارهای سیاسی ،ژورنالی و …. با اعلام یک معذرت خواهی ساده و یا اینکه برداشت شما اشتباه بوده غایله ختم به خیر میشد و این موضوع هنوز ادامه دارد و خواهد داشت . با تمام احترام خدمت اقای خدایی و دغدغه ایشان از این موضوع به وجود امده باید عرض کنم که
وقت ان امد که دستی برزنم چند خواهم بودن اخر پای بست
نشستن و معترض شدن به این حرفها نهایتا با یک عذر خواهی تمام می شود اما مهم اینه در سهم خواهی که به وجود امده در عرصه سیاسی اجتماعی ایران و ما نتوانستیم در این زمان به انچه حقم ما بوده برسیم دست در دست هم دهیم و برا ی احقاق حق واقعی خود به صورت عملی وارد کار شویم . ثبت روسری لری ، احیاء جنگل های بلوط ،جلوگیری از خشکسالی کشکان ،ایجاد زنجیره انسانی برای حفاظت از محیط زیست و حیات وحش بخش کوچکی از کارزار عملی نه شفاهی است که باید به ان بپردازیم این بخش کوچکی از تمام حقوق از دست رفته قوم لر است پس برای رسید به حقمان باید که دستی برزنیم درست مانند تمام استان های همجوار ما که الان جز استانهای توسعه یافته و پیشرفته هستند که فقط چندین کیلومتر با ما فاصله دارند

سلام …
ضمن درود و احترام به رضای ساکی دردمند و دغدغه مند.
خشک شدن کشکان و دیگر معضلات لر هیچکدام به اندازه از دست رفتن اعتبار و تضعیف هویت لری اهمیت ندارند. بی توجهی سایت انسجام به موجودیت قومی لر بخشی از پازلی است که یک سر آن جوک و تحقیر و تخریب لر است و سر دیگر آن قطعه قطعه شدن هویت لر میان فارس و کرد و… که به معنی حاشیه نشین شدن لرها در همه چیز از جمله موسیقی، ادبیات بومی، فرهنگ بومی و… در درازمدت خواهد بود.
هویت اجتماعی به معنی پیوند افراد جامعه با یکدیگر و همچنین پیوند ایشان با سرزمین و جامعه محل زیست خودشان است.
بنده البته خود جنابعالی را هم از جمله افراد آگاه و حساس به مساله هویت می دانم، و درک نمی کنم که چرا اگر نمی توانید در این قائله از کم کاری و کم توجهی تیم یونسی به هویت لری چیزی بنویسید باری چرا سکوت نمی کنید و نمی گذارید جمع دیگری که به این معضل حساسند کارشان را بکنند، ما خشکیدن کشکان را زائده و معلولی از خشکیدن هویت و تضعیف پیوند های انسانی و پیوند انسان و سرزمین می دانیم، به تلاش های شما هم احترام می گذاریم.
رضا جان آیا این صحیح بوداگر وقتی جنابعالی با آن همه دشواری مشغول زنده کردن روسری لری بودید به شما بگوید ای بابا! فکری به حال بیکاری این مردم بکن، یا بلوط ها دارند خشک می شوند و تو به فکر یک روسری هستی؟
یادت باشد همان سایت ها و شبکه هایی دارند از یونسی گلایه می کنند که کمپین روز بلوط را هم راه انداختند، در روز گلونی نیز در کنار شما بودند و در انتشار خبر خشکیدن کشکان هم کمکاری نکردند.