دلایل خشکی منابع آبی، مهاجرت و افزایش ریزگردها در چهارمحال و بختیاری

‌نماینده مردم شهرستان‌های کوهرنگ، فارسان، اردل و کیار در مجلس شورای اسلامی گفت: انتقال غیرکارشناسی آب چهارمحال و بختیاری را با بحران مواجه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا،حمیدرضا عزیزی یکم مردادماه در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان، انتقال غیرکارشناسی آب از استان را بلای ساختگی استان عنوان کرد و افزود: اجرای طرح‌های غیرکارشناسی آب منجر به خشکی بسیاری از منابع آبی، مهاجرت مردم و افزایش ریزگردها در چهارمحال و بختیاری شده است.

وی اظهار کرد: چهارمحال و بختیاری، اکنون در ردیف استان‌های بلاخیز کشور، به ویژه در زمینه وقوع سیل و زلزله قرار دارد.

عزیزی به بارندگی اخیر و خسارت‌های ناشی از آن در استان اشاره و تصریح کرد: به دنبال بارندگی‌های اخیر و جاری شدن سیل در برخی نقاط استان، بسیاری از زیرساخت‌های شهری و روستایی، راه‌های روستایی و عشایری، مزارع گندم و جو، زمین‌های کشاورزی و دامپروری استان، خسارت دید.

وی با بیان اینکه امکانات و تجهیزات اطلاع رسانی به عشایر و روستاییان در استان بسیار ضعیف است، افزود: دراین بارندگی بسیاری از کشاورزان در روستاهای دور افتاده و عشایر متضرر شدند، درحالی که اگر از قبل اطلاع رسانی شده بود، شاید این میزان خسارت نمی‌دیدند.

عزیزی با اشاره به اهمیت آموزش مدیریتی در مواقع بحرانی افزود: امیدواریم در راستای تجهیز و اقدامات پیشگیرانه و آموزش‌ها و آگاهی مردم در ایجاد ساخت و سازهای استاندارد بیشتر تلاش شود.

پایان پیام

در مورد خشکسالی

خشک‌سالی می‌تواند باعث عدم توازن در میزان آب و در نتیجهٔ آن کمبود آب، نابودی گیاهان، کم شدن شدت جریان آب (برای نیروگاه‌های برق‌آبی)، کاهش عمق آب‌های سطحی و خاک مرطوب می‌شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که تبخیر سطحی و تبخیر آب از گیاهان از حد معمول در مدت معین بیشتر شود. خشکسالی جدی‌ترین معضل فیزیکی برای کشاورزی در همه جای دنیا است. برای مقابله با این پدیده بارور کردن ابرها می‌تواند (نه الزاماً) روشی مؤثر ولی کوتاه‌مدت است.

کد خبر : 2282 ساعت خبر : 8:49 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=2282
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات