درخت‌کشی در خرموا

روند تخریب درختان به بهانه ساخت‌وساز در خرم‌آباد نگران کننده است. حجم تخریب در مناطقی که ساخت‌وساز بیشتری انجام می‌شود به حدی است که کاملا چهره این مناطق به دلیل کم شدن درختان دگرگون شده است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی اگر در سال‌های گذشته خشکاندن درختان پر شاخ و برگ مختص به ساختمان‌های تجاری مرکز شهر بود، حالا پروژه‌های مسکونی که دغدغه دیده نشدن نمای ساختمان را هم ندارند به تخریب کنندگان درختان پیوسته‌اند. برای خلاص شدن از دست این درختان هم راه‌های ساده‌ای و نامحسوسی وجود دارد. ابتدا با بریدن شاخه‌های بلند شروع می‌شود و به ریختن انواع و اقسام مواد شیمیایی و سنتی در پای این درختان ختم می‌شود. فصل این کار پس از برگ‌ریزان شروع می‌شود و تا انتهای زمستان ادامه دارد. چون در این زمان همه درختان خشک شده‌اند و خشک شدن این درختان هم طبیعی نشان داده می‌شود. با سبز شدن دوباره طبیعت در پایان زمستان، مالکان این پروژه‌ها به ساده‌گی حکم قطع این درختان را از سازمان فضای سبز شهرداری درافت می‌کنند.
البته این روش‌، بسیار محترمانه است و شهروندان با فرهنگ! ما از این روش استفاده می‌کنند ولی بیشتر مالکان خیلی بی‌شرمانه و در کمال خونسردی به قطع این درختان می‌پردازند. سازمان زیباسازی و فضای سبز جریمه‌هایی هم برای این کار در نظر گرفته است ولی در اکثر موارد به پرداخت درصد پایین این جریمه و یا استفاده از روابط، مالکان از دادن این جریمه فرار می‌کنند. مهمترین مسئله برای اینچنین افراد کسب سود مالی به هر طریقی می‌باشد و کوچکترین اهمیتی برای مشکلاتی که می‌تواند این کار برای محیط‌زیست به بار بیاورد ندارند.
باعث تعجب است که در بعضی ساختمان‌های دولتی هم که سود شخصی مطرح نیست باز هم این اتفاقات می‌افتد. خشکاندن درخت چنار ۴۵ ساله جلو ساختمان استانداری لرستان و همچنین درختان سر به فلک کشیده ساختمان علوم پزشکی نمونه‌هایی از این دسته‌اند.

در سال گذشته تخلف یک داروخانه معتبر که در نیمه شب دو درخت وَن را از نیمه بریده بودند بعد از درگیری با یکی از شهروندان که از موضوع با خبر شده بود و پیگیری‌هایی که توسط فعالان محیط‌زیستی انجام گرفت، به وسیله سازمان زیباسازی جریمه شد ولی نه تنها این جریمه ناچیز را پرداخت نکرد، بلکه بعد از دو ماه باز هم این دو درخت را پایین‌تر از مکان بریده شده سابق قطع کرد و با این کار قانون و مردم را به ریشخند گرفت.

اگر قوانین بازدارنده‌ای در هنگام صدور پروانه ساخت از طرف شهرداری وضع شود احتمال اینکه این قبیل تخریب‌ها کم شود بسیار فراوان است. می‌توان در هنگام صدور پروانه ساخت، بازرسان شهرداری درختان جلو ملک یا زمین را در این دفترچه ذکر نموده و در هنگام صدور پایان کار هم بازرسان مامور شده برای بازدید، وضعیت درختان را هم گزارش دهند. این شاید بهترین روشی است که می‌تواند جلو سوء استفاده را از مالکان بگیرد.
تمام این گفته‌ها بدون اینکه برای شهرداری و نهاد‌های درگیر در عمران شهری، تخریب درختان و نابودی محیط‌زیست مسئله مهمی تلقی شود بی فایده می‌باشد. تا زمانی که شهرداری به صورت قدرت‌مند وارد کارزار نشود فعالیت‌های فعالان محیط‌زیستی کارساز نمی‌شود.

پایان پیام

گزارش‌گر: محمد پورخداداد

کد خبر : 9974 ساعت خبر : 9:09 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=9974
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات