در زمستان باید احساس کنیم زمستان است

در زمستان باید احساس کنیم زمستان است

معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با راه‌اندازی چالش «دمای ۱۸ درجه» از دولتمردان و عموم مردم خواست که برای مقابله با آلودگی هوا و کمپین جهانی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای به این چالش ملی بپیوندند. این چالش درحالی مطرح شد که روزهای متمادی است که تهران و برخی دیگر شهرهای بزرگ از آلودگی شدید هوا در شرایط ناسالم قرار داشتند. آیا این چالش می‌تواند به بهبود وضعیت آلودگی هوا کمک کند؟

به گزارش پایگاه خبری گلونی در همین رابطه دکتر زهرا جواهریان، مدیر کل دفتر توسعه پایدار سازمان حفاظت از محیط‌زیست گفت:
«الان بحث ما دو قسمت است یکی بحث ( ث او ۲) و انتشار دی‌اکسیدکربن است و دیگری بحث آلودگی هوا. باید گفت که با مصرف برق، گاز (ث او ۲) منتشر می‌شود که یک گاز گلخانه‌ای است. در اثر سوخت ناقص، هم (ث او۲) منتشر می‌شود. (ث او ۲) روی بدن ما تاثیر مستقیم ندارد چون بدن ما در حالت عادی اکسیژن می‌گیرید و ( ث او ۲) پس می‌دهد اما وقتی مقدار (ث او ۲) بالا می‌رود باعث جذب نورخورشید و در نتیجه گرم شدن کره زمین و پدیده تغییر آب‌و هوا می‌شود.

در زمستان باید احساس کنیم زمستان است

مصرف زیاد انرژی و احتراق ناقص سوخت می‌تواند باعث تولید گازهایی که آلودگی ایجاد می‌کند شود گازهایی مانند مانند ( ان او ۲) و (اس او ۲) که مونوکسید کربن و دی‌اکسید گوگرد هستند و هردو باعث آلودگی می‌شوند.
اما آنچه به عنوان کمپین از سوی خانم دکتر ابتکار مطرح شده دو جنبه دارد هم بحث آلودگی هوا و هم میزان کاهش گازهای گلخانه‌ای را به همراه دارد. شما وقتی در خانه تغییر دما می‌دهد مثلا در تابستان یک درجه هوا را خنک کرده و یا در زمستان یک درجه هوا را گرم می‌کنید باید انرژی مصرف کنید و این کار ۵درجه مصرف برق شما را بالا می‌برد در زمستان وقتی دمای اتاق از ۲۱ درجه، ۲۲ درجه می‌شود ۵ درجه برق مصرف می‌کند و این به معنای انتشار بیشتر ( ث او ۲) است.
از سوی دیگر مصرف این برق از نظر اقتصادی هم به صرفه نیست. در دنیا می‌گویند در زمستان باید احساس کنیم زمستان است. برای همین باید دمای هوا را متناسب با فصل داشته باشیم. خیلی کشورها دمای هوای محیط‌شان را بین ۱۸ تا ۲۱ درجه نگه می‌دارند و می‌گویند به صرفه نیست مصرف از این بیشتر شود.
در ایران الگوی ناپایدار مصرف اتفاق افتاده ما نه تنها دما را روی ۲۵ نگه نمی‌گذاریم، آنقدر دما را بالا می‌بریم که ناچار می‌شویم پنجره را باز کنیم و سعی نمی‌کنیم همان مقدار انرژی را نگه داریم.حتی پرده‌های ضخیم نصب می‌کنیم تا در روز مجبور به روشن کردن چراغ شویم. ما از انرژی خورشید استفاده نمی‌کنیم در حالی که کشورمان منبع عظیم این انرژی است.
یا خیلی دستگاه‌ها را روی استندبای (آماده به خط) نگه می‌داریم درحالی که یک مانیتور رایانه در سال اگر فقط روی استندبای باشد، سالی ۱۲ کیلوگرم (ث او۲) تولید می‌کند و ما توجه‌مان به مدیریت انرژی نیست.
در حالی که یکی از الگوها این است که در زمستان یک لباس بیشتر بپوشیم و دما را از ۲۱ درجه بالا نبریم و این به کاهش مصرف انرژی و کاهش تولید و انتشار ( ث او۲ ) کمک می‌کند. استفاده از لامپ‌های کم مصرف که گرمای کمتری تولید می‌کنند، می‌تواند در این زمینه کمک کند.»
«این تاثیر غیرمستقیم این است. درواقع با گرم شدن کره زمین و به تبع آن کشور ما، خیلی چیزها تغییر می‌کند؛ بارندگی کم خواهد شد، تالاب‌ها و دریاچه‌ها زودتر خشک می‌شوند، در جنگل‌ها آتش‌سوزی اتفاق می‌افتد، روی محصولات کشاورزی و تولید آن اثر می‌گذارد. و بیماری‌ها بیشتر می‌شود بخصوص بیماری‌هایی که در اثر نیش حشرات منتقل می‌شوند و همین‌طور باکتری‌های گرمادوست.
صحبت خانم دکتر ابتکار هم همین است که هر یک درجه دمای اتاق را که تغییر می‌دهی ۵ درصد مصرف برق افزایش پیدا می‌کند و این باید کنترل شود چه در محیط‌های اداری و چه در خانه‌ها به عنوان منابع ثابت.»
«ما مناطقی را داریم که که در سرمای منهای ۲۵ درجه و ۳۰ درجه قرار می‌گیرند. گاهی ما احتیاج داریم از سیستم های گرمایشی و سرمایشی پرمصرف استفاده کنیم اما اگر پنجره‌ها دوجداره و سه جداره باشند و دیوارها عایق بندی باشند انرژی هدر نمی‌رود و خود به خود مصرف پایین می‌آید بنابراین ما می‌گوییم انرژی را مدیریت کنند و همان انرژی را نگذاریم هدر برود. این کار اگر در خانه‌ها انجام شود به مرور از نظر اقتصادی هم مقرون به صرفه است.
در ادارات، مبحث مدیریت سبز را داریم که در آن به این موضوع اشاره شده که چگونه انرژی را مدیریت کنیم. آیین‌نامه مدیریت سبز سازمان محیط زیست را دولت تصویب کرده و به دستگاه‌ها و ادارات ابلاغ شده است از سوی دیگر در کاپ ۲۱ که آذرماه در پاریس انجام شد اقدامات خود را معرفی کردیم و یک سند داریم برای تغییر.

در زمستان باید احساس کنیم زمستان است

بنابراین اگر فرضا دو درجه بتوانیم دمای محیط‌مان را پایین بیاوریم ۱۰ درصد برق کمتر و ۱۹۵ کیلوگرم دی اکسیدکربن کمتری در سال تولید کردیم. هر نفر ایرانی سالی ۷/۷ تن دی‌اکسید کربن تولید می‌کند و میانگین جهانی ۴/۹ تن است و ما باید با اصلاح الگوی مصرف این رقم را کاهش دهیم.»
گفتنی است دکتر معصومه ابتکار رییس سازمان محیط‌زیست در توییتی خطاب به مخاطبان خود نوشت:« دوستان را به چالش دمای ١٨ درجه دعوت می‌کنم، در منازل و محل کار با تنظیم دما به تقابل با آلودگی هوا و گرمایش زمین برویم.»
او همچنین در صفحه تلگرام خود به انتشار تصاویر نامه نگاری‌های انجام شده در این باره پرداخت. او در نامه‌ای به معاونان ریاست‌جمهوری، وزرای وزارتخانه‌ و استانداران سراسر کشور تاکید کرد: «نظر به افزایش میزان آلودگی هوا در روزهای اخیر در کلانشهرها و دیگر شهرهای کشور و لزوم کاهش میزان مصرف انرژی که تاثیر بسیار زیادی در تولید آلودگی در بخش‌های مختلف صنعتی، خدماتی و اداری دارد و در اجرای مفاد بخشنامه اخیر معاون اول رئیس‌جمهور و ماده ۱۵۰ قانون برنامه پنجم خواهشمند است دستور فرمایید در فصل زمستان ضمن انجام معاینه فنی موتورخانه‌ها، دمای فضاهای بسته، ساختمان‌های تابعه در کل کشور طی ساعات کاری در اتاق‌ها از ۲۱ درجه و در راهروها و فضاهای سرپوشیده از ۱۸ درجه سانتی‌گراد بیشتر نبوده و از روشن بودن دستگاه‌های گرمایشی و مصرف‌کننده سوخت در روزهای تعطیل جداً خودداری شود.»

این دعوت مورد استقبال و حمایت بسیاری مخاطبان این فضای مجازی قرار گرفت که محمد جواد ظریف، وزیرخارجه کشورمان نیز یکی از این افراد بود. وی در پاسخ به توییت معصومه ابتکار به زبان فارسی نوشت:« با تشکر از خانم دکتر ابتکار، این یک ضرورت برای مبارزه با آلودگی هوای تنفسی خودمان و محیط زیست فرزندان‌مان است.»

پایان پیام

کد خبر : 11269 ساعت خبر : 1:06 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=11269
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات