لرستان سالانه شاهد ده‌ها روز آلوده است

لرستان سالانه شاهد ده‌ها روز آلوده است

مهرداد فتحی بیرانوند ظهر دوشنبه در همایش روز هوای پاک که در سالن علامه طباطبایی خرم‌آباد برگزار شد با اشاره به اینکه موضوع هوای پاک در سطح جهانی به عنوان معضلی بزرگ زندگی مردم را سخت کرده است اظهار داشت: شعار روز هوای پاک امسال «نقش من در حفظ هوای پاک چیست؟» بوده که همایش روز هوای پاک همزمان با لرستان در سطح کشور انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، وی با بیان اینکه از طریق برگزاری همایش‌های زیست محیطی می‌توان حساسیت‌های ملی در این خصوص را بالا برد افزود: امروز وضعیت هوا در سطح جهان مخاطره‌آمیز بوده و زندگی همه زیست‌مندان به ویژه جوامع انسانی در سطح کره زمین به مخاطره افتاده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان بیان داشت: چند هفته پیش در شهر پاریس اجلاسی به مناسبت بحث تغییرات آب و هوایی برگزار شد که حدود ۱۵۰ کشور دنیا در آن حضور داشتند لذا حساسیت موجود در بحث مسائل زیست محیطی در دستور کار همه دولت‌ها قرار گرفته است.

فتحی بیرانوند به وضعیت نامناسب کره زمین از لحاظ وجود سوخت‌های فسیلی، گرمای جهانی، تغییر اقلیم و عوامل مشکل ساز در لایه اوزن اشاره کرد و گفت: در برخی شهرهای کشور دیدن آسمان آبی با ابرهای سفید یک آرزو بوده و مردم به سختی نفس می‌ن کشند که این امر باعث بروز بیماری‌هایی شده است.

وی با بیان اینکه آلودگی هوا در لرستان باعث شده سالانه ده‌ها روز با وضعیتی نابهنجار نفس بکشیم تصریح کرد: در لرستان سالانه شاهد ده‌ها روز آلوده به علت ورود گرد و غبار و ریزگرد هستیم که علت این امر از بین رفتن منابع طبیعی،جنگل‌ها، مراتع و منابع ملی در استان و کشورهای همسایه است که باعث ایجاد کانون های ریزگرد در منطقه شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان بر لزوم چاره‌اندیشی برای حفظ محیط زیست در استان تاکید کرد و افزود: اگر در استان مباحث زیست محیطی را همچون برخی شهرها رعایت نکنیم خیلی زود شاهد وضعیت نامناسب آلودگی هوا مانند کلان شهرها در لرستان خواهیم بود.

فتحی بیرانوند با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد آلودگی در شهرهای کشور به واسطه استفاده از خودروهای غیراستاندارد است اضافه کرد: لازم است در استان به ویژه روی مباحث فرهنگی مربوط به حفظ محیط زیست کار شده و این موضوع باید بگونه‌ای مدیریت شود که به سرنوشت استان‌های دیگر گرفتار نشویم.

وی بر ضرورت تشکیل کارگروه آلودگی هوا در استان تاکید کرد و گفت: امیدواریم مدیران ارشد استان برای راه‌اندازی این کارگروه به سازمان محیط زیست کمک کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان تاکید کرد: لازم است موضوع مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان که امری الزامی است در دستور کار استان قرار گیرد زیرا این مبحث مربوط به جلوگیری از اتلاف انرژی بوده که می‌تواند اثر مثبتی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

پایان پیام

کد خبر : 12267 ساعت خبر : 2:26 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=12267
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات