یک قصر در نمایشگاه محیط زیست

یک قصر در نمایشگاه محیط زیست

پایگاه خبری گلونی: پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست با شعار «اقتصاد سبز دوران پساتحریم» از دیروز کار خود را شروع کرد. نمایشگاهی که در آن به گفته مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان تهران به موضوعاتی در زمینه بهینه‌سازی انرژی و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و دیگر موارد مرتبط با این حوزه پرداخته می‌شود.

یک قصر در نمایشگاه محیط زیست

اما آیا شرکت‌کننده‌ها در این نمایشگاه توجهی به این موضوعات دارند؟

متاسفانه بخشی از نمایشگاه محیط زیست نمایش تبلیغاتی شرکت‌های بزرگ خودروسازی و صنعت فولاد است که صرفا فرم نمایشگاه را رعایت کرده‌اند و از محتوی آن دور شده‌اند.

غول‌های خودروسازی داخلی و صنایع پتروشیمی ایران دو سالن اصلی نمایشگاه را قرق کرده‌اند و به زورآزمایی تبلیغاتی مشغول هستند و بعضا تنها دلیل شرکت در نمایشگاه را نامه سازمان محیط زیست عنوان می‌کنند. این شرکت‌ها برای خالی نبودن عریضه بنرهایی با عنوان دوست‌دار طبیعت نصب کرده‌اند و در درون غرفه‌های بزرگ و چند میلیونی خود صرفا در حال نوشیدن چای و گفت‌و‌گو با یکدیگر هستند.

کارشناس محیط زیست یکی از غرفه‌های سیمان حاضر در نمایشگاه در رابطه با انرژی تجدیدپذیر و سوخت سبز و علت شرکت در این نمایشگاه می‌گوید: اصلا همچین چیزی در کشور ما وجود ندارد و امکان‌پذیر نیست. شرکت ما همین که استانداردها را رعایت می‌کند به نوعی پیشتاز است و نیازی به استفاده و یا تولید انرژی سبز ندارد و در حقیقت ما هم برای این که شرکت‌های رقیب در این جا حضور داشتند در نمایشگاه شرکت کردیم!

در سالن دیگر، مسوول غرفه یکی از شرکت‌های بزرگ نوشیدنی در رابطه با حضور این شرکت در نمایشگاه با خنده می‌گوید: ما دوست‌دار طبیعت هستیم. اگر هم کسی زباله‌های پلاستیکی ما را در طبیعت می‌اندازد مقصر ما نیستیم. شرکت ما استاندارد را رعایت می‌کند و بقیه‌اش پای مردم است که حافظ محیط زیست باشند.

او در جواب کار و برنامه غرفه‌اش می‌گوید: صبح تا شب صدا‌و‌سیما در حال تبلیغ برای محیط زیست است؛ ما در این نمایشگاه هر کاری انجام دهیم در حقیقت تکرار مکررات است؛ به همین دلیل هیچ برنامه خاصی برای این نمایشگاه در نظر نگرفته‌ایم و با اجبار در این نمایشگاه شرکت کردیم و برای این که غرفه خالی نباشد چند نوشیدنی کنار غرفه گذاشتیم که اگر کسی خواست استفاده کند.

در یکی از سالن‌های نمایشگاه قصری دیده می‌شود که متعلق به یک بانک دولتی است. مسوول غرفه دلیل شرکت خود در نمایشگاه را حمایت از محیط زیست و تبلیغ عنوان می‌‌کند و می‌گوید: بانک ما در کنار سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در حوزه محیط زیست هم فعال است به همین دلیل ما وظیفه خود می‌دانیم که با حداکثر توان خود در نمایشگاه شرکت کنیم او در پاسخ به سوال این که آیا واقعا خرج کردن در این حد و اندازه برای آموزش لازم است می‌گوید: به هر حال هر چه قدر غرفه بزرگ‌تر و شیک‌تر باشد مخاطبان بیشتری را جذب خود می‌کند.

این گونه است که به نظر می‌رسد محیط زیست بار دیگر هم مظلوم واقع شده است و شرکت‌هایی که خود تولیدکننده آلاینده هستند و محیط زیست را آلوده می‌کنند طوری در نمایشگاه محیط زیست شرکت کرده‌اند که انگار سهم‌شان در حفاظت از محیط زیست از همه بیشتر است. در صورتی که همین شرکت‌ها می‌توانستند با همین هزینه‌ای که در این نمایشگاه کرده‌اند قسمتی از زیست‌بوم ایران را نجات دهند.

اما انگار هیچ کدام نگران آینده نیستند.

پایان پیام

گزارش‌گر: پویان فراستی

کد خبر : 14241 ساعت خبر : 9:51 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=14241
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات