۷ میلیارد دلار برای احیای دریاچه ارومیه

توافق‌نامه همکاری میان سازمان فائو و ژاپن به امضا رسید. براساس این توافق‌نامه، دولت ژاپن ۴۳۶ میلیون ین معادل سه میلیون و ۶۸۳ هزار و ۸۰۰ دلار برای اجرای پروژه برنامه جامع مدیریت پایدار منابع آب حوضه آبریز دریاچه اورومیه به دفتر فائو در ایران اهدا کرد.

 به گزارش پایگاه خبری گلونی، دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران برای احیای دریاچه ارومیه برای ۱۰ سال آینده هفت میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کند، گفت: تا سال‌های گذشته تولیدات کشاورزی در این منطقه هفت میلیارد دلار درآمد داشت و منجر به نابودی دریاچه ارومیه شد.

عیسی کلانتری ادامه داد: برای کشاورزی در این منطقه ۱٫۵میلیارد مترمکعب آب مصرف شده و حق‌آبه زیست محیطی دریاچه ارومیه ۲٫۶میلیارد مترمکعب است.
وی افزود: به دلیل تولید چند محصول کشاورزی، دریاچه را از بین بردیم و نتیجه آن، افزایش گردوغبار، افزایش بیماری های ژنتیکی و گرم شدن هوا در این منطقه (تابستان‌ها چهار درجه گرمتر شده است) شده‌ایم.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به توسعه پایدار گفت: برای توسعه پایدار باید حفظ منابع طبیعی را جدی بگیریم در حالی که در قسمت شرقی دریاچه به دلیل کشاورزی، منطقه وسیعی از دریاچه از بین رفته است.
وی یکی از اولویت‌های دولت تدبیر و امید را احیا دریاچه ارومیه ذکر کرد و گفت: امیدوارم امضای توافق‌نامه بتواند گام مهمی برای احیای دریاچه باشد.
توافق‌نامه همکاری برای احیای دریاچه اورمیه میان «سرج ناکوزی» نماینده فائو در تهران و «هیرو یاسو کوبایاشی» سفیر ژاپن در تهران امضا شد. براساس این توافق‌نامه، دولت ژاپن ۴۳۶ میلیون ین معادل سه میلیون و ۶۸۳ هزار و ۸۰۰ دلار برای اجرای پروژه برنامه جامع مدیریت پایدار منابع آب حوضه آب‌ریز دریاچه اورومیه به دفتر فائو در ایران اهدا کرد.

پایان پیام

دریاچه اُرومیه

دریاچه اُرومیه نام دریاچه‌ای در شمال غربی کشور ایران است که طبق تقسیمات کشوری ایران، این دریاچه میان دو استان آذربایجان غربی و استان آذربایجان شرقی قرار گرفته‌است.

بررسی نوسانات سطح آب دریاچه‌ها به لحاظ اهمیت، ماهیت و موقعیت این مجموعه‌های آبی در سال‌های اخیر اهمیت ویژه ای پیدا کرده‌است. دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه داخلی ایران می‌باشد.

کد خبر : 14507 ساعت خبر : 2:36 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=14507
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات