اجرای برنامه‌های تفریحی – فرهنگی در اراک

موسیقی و بازی‌های بومی محلی در محل اسکان موقت مسافران نوروزی در اراک، فراهان و آشتیان اجرا شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: در اولین روز از بهار سال ۹۵ گروه موسیقی سنتی‌ هالای و کمیته فرهنگی ستاد اجرایی خدمات سفراستان با اجرای مسابقات فرهنگی، بازی‌های بومی ومحلی و موسیقی سنتی ساعات خوشی را برای مسافران رقم زدند.

سیدمحمد حسینی افزود: این برنامه‌های در مبادی ورودی شهر اراک، پارک امیرکبیر و موزه مفاخر اراک اجرا شد و در روز دوم میهمان اهالی شهرهای فراهان، خنجین و آشتیان بودند که مورد استقبال آنها قرار گرفت.

وی افزود: سعی داریم برنامه‌های فرهنگی را در تمام شهرستان‌ها اجرا نماییم.

پایان پیام

استان مرکزی

استان مرکزی از استان‌های ایران است. بزرگترین شهر و مرکز استان مرکزی شهر اراک است. این استان به عنوان پایتخت صنعتی ایران شناخته می‌شود. در روزگار کهن این مکان عراق نام داشت که در زمان تسلط اعراب بر ایران عراق عجم نامیده می‌شد که شامل بسیاری از استان‌های همجوار امروزی نیز می‌شد.
عراق معرب اراک است. این استان از شمال به استان‌های البرز و قزوین، از غرب به استان همدان، از شمال شرقی به استان تهران از جنوب به استان‌های لرستان و اصفهان از شرق به استان‌های قم و اصفهان محدود است.

این استان با مساحتی معادل ۲۹٬۵۳۰ کیلومتر مربع حدود ۱٬۸۲ درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده‌است. بر اساس آخرین تقسیمات کشوری، استان مرکزی دارای ۱۲ شهرستان، ۲۳ بخش، ۳۲ شهر، ۶۶ دهستان، ۱٬۳۹۴ آبادی دارای سکنه و ۴۶ آبادی خالی از سکنه‌است. شهرستان‌های این استان عبارت‌اند از: اراک، محلات، ساوه، تفرش، خمین، فراهان، دلیجان، شازند، آشتیان، کمیجان، زرندیه و خنداب. قم و گلپایگان نیز پیش‌تر جزو استان مرکزی بوده‌اند.

استان مرکزی در منطقه‌ای واقع شده‌است که در زمان‌های قدیم به آن ماد بزرگ، در اوایل دوره اسلامی ایالت جبال و در سده‌های بعد عراق عجم می‌گفتند. نام جبال برای اولین بار توسط اعراب به کوهستان‌های مغرب ایران نسبت داده شد. در دوره سلجوقیان، خلفای عباسی لفظ عراق عجم (به معنای عراق غیر عرب) را به مناطق غربی ایران نسبت دادند.

کد خبر : 15045 ساعت خبر : 2:38 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=15045
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات