دیر رو، درس بیا!

پایگاه خبری گلونی، زهرا زرگرانی: این یکی از زبان‌زد‌های لری است که به رعایت احتیاط توصیه می‌کند، به این معنی که «برای سالم رسیدن، راه ایمن را برو، هر چند که دور باشد.»

کاش این ضرب‌المثل «دیر رو، دُرِس بیا» را راهنمایی و رانندگی لرستان در تبلیغات خود جا می‌داد.

اگر این عبارت را روی بیلبوردهایی در سطح شهر خرم‌آباد و دیگر شهرهای استان و جاده‌ها بنویسند، شما واکنش افراد به این جمله را در مقایسه با دیگر پیام‌ها و علائم راهنمایی و رانندگی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ظاهراً این هم یک پیام دستوری است برای راننده خودرو، اما تفاوتش است که این جمله برای او خیلی آشناست، آن را از گذشته دور به خاطر می‌آورد. در مقایسه با هشدارهای دیگر با این عبارت ارتباط بهتری برقرار می‌کند، انگار که توصیه مهربانانه و از سر نگرانی پدر و مادرش را می‌شنود.

این طور می‌شود که سخن به دل مخاطب می‌نشیند و در ضمیر ناخودآگاهش تأثیر می‌گذارد.

اساساً اشعار و زبانزدهای بومی، قدرت عجیبی در تأثیرگذاری و انتقال پیام در حوزه مخاطبین خود را دارند و چه خوب می‌شود اگر نهادهای رسمی و غیر رسمی متولی فرهنگ از ظرفیت‌های بالای زبان مادری و تأثیر شگفت‌انگیز آن در انتقال پیام و فرهنگ‌سازی، بهره‌برداری کنند.

 متأسفانه هر سال درتعطیلات نوروزی شاهد حوادث جاده‌ای بوده‌ایم.

 امیدواریم که با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و حفظ احتیاط، سفرهای نوروزی هموطنان عزیزمان به خوشی و بدون خطر و حادثه ادامه داشته باشد.

پایان پیام

خرم‌آباد

شهر خرم‌آباد دارای آب و هوایی مدیترانه‌ای با میزان بارندگی بسیار به ویژه در فصل‌های بهار و زمستان است و از این روی ششمین مرکز استان پربارش در ایران محسوب می‌شود.

خرم‌آباد پس از جدایی استان لرستان از خوزستان در سال ۱۳۰۴ خورشیدی به عنوان مرکز استان تعیین و شهرداری آن نیز در سال ۱۳۰۵ تأسیس شد. مردم لر و لک در این شهر ساکن هستند و به‌طور کلی اهالی خرم‌آباد بخشی از مردم فیلی به‌شمار می‌آیند.زبان اصلی مردم این شهر لری خرم‌آبادی است.

وضعیت اشتغال در خرم‌آباد از شرایط چندان مطلوبی برخوردار نیست و نرخ بیکاری در بین سنین ۱۹ تا ۲۴ سال ۳۵/۵ درصد است. پتروشیمی خرم‌آباد و شرکت صدر فولاد از جمله مهم‌ترین صنایع فعال در خرم‌آباد هستند.

کد خبر : 15765 ساعت خبر : 4:19 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=15765
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات