سیزده‌به‌در در دامان زاگرس

سیزده‌به‌در در دامان زاگرس

خرم‌آبادی‌ها مانند سال‌های گذشته سیزده‌به‌در را در دامن طبیعت بکر لرستان گذرانند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، پارک‌جنگلی شوراب، پارک جنگلی مخمل‌کوه، کاکا‌رضا، سراب ناوه‌کش، منطقه کوه یافته، آبشار نوژیان و طبیعت هشتادپهلو، سفیدکوه و… از جمله مناطقی هستند که تفرج‌گاه مردم خرم‌آباد هستند. منطقه سفیدکوه خرم‌آباد یکی از مناطق مهم طبیعی ایران است.

منطقه سفید کوه در سال ۱۳۴۷ به عنوان شکار و تیراندازی ممنوع تحت حفاظت قرارگرفت و سپس طی مصوبه شماره ۱۲۴ شورای عالی محیط زیست (کمیسیون زیر بنائی دولت) مورخ ۱۳۶۹/۱۲/۷ بعنوان منطقه حفاظت شده سفید کوه به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته است. منطقه حفاظت شده سفیدکوه با مساحت ۶۸,۷۷۶ هکتار واقع در استان لرستان در بین عرض هاى جغرافیایى ۳۳ درجه و ۲۹ دقیقه و طول جغرافیایى ۳۳ درجه و ۱۹ دقیقه در ناحیه ای کوهستانى با تنوع‌زیستی بالا، چشم انداز های زیبایی از جنگل و مراتع کوهستانی و رودهای پر آب در سلسله جبال زاگرس واقع شده است. منطقه حفاظت شده سفید کوه با دامنه ارتفاعی ۱۱۲۰ تا ۳۸۷۰ متر با ۶۰۰ میلی متر بارندگی دمای متوسط ۱۱ درجه سانتی گراد دارای اقلیم مدیترانه ای معتدل می باشد.

سیزده‌به‌در در دامان زاگرس

رودخانه ها و آبشارهای فصلی فراوان، غارهای متعدد و تنوع زیستی گیاهی و جانوری و صخره های صعب العبور و زیبا، جنگلهای سرسبز بلوط با درختان تنومند از جاذبه های اکوتوریستی منطقه حفاظت شده سفید کوه به شمار می روند. اکثر مردم این منطقه به دامداری وکشاورزی مشغولند. سفیدکوه با داشتن وضعیت توپوگرافی خاص و رودخانه های پر آبی نظیر کریه و کشکان یکی از زیستگاه های با ارزش جانوری غرب ایران محسوب می شود. ۲۷۲ گونه گیاهى و ۱۳۸ گونه جانوری در منطقه حفاظت شده سفید کوه شناسایی شده است.

گزارش تصویری گلونی را از سیزده‌به‌در خرم‌آباد ببینید:

عکس: ولی‌الله میراسماعیلی

پایان پیام

کد خبر : 15428 ساعت خبر : 12:41 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=15428
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات