کنسرت تنبورنوازی حیدر کاکی

کنسرت تنبورنوازی به سرپرستی حیدر کاکی دوشنبه ۲۷ اردیبهشت در تالار رودکی برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، این کنسرت به صورت بداهه‌نوازی و بر اساس موسیقی تنبور و مقام‌های کهن آن در دو بخش اجرا می‌شود. در این برنامه که همایون کاکی با نوازندگی تنبک و کوزه پدرش را همراهی می‌کند، قطعاتی نظیر: پری‌زاد، مقام شا خوشینی، پریشان، نوای کهن، وهار، نوای تنبور، یاد یار، آواز عشق و وصل یار اجرا خواهد شد. در بخش دوم هم بر اساس بداهه‌نوازی در مقام‌های تنبور و اجرای قطعات ریتمیک با بهره‌مندی اشتراکات با دیگر موسیقی‌های ایرانی اجرا خواهد شد.

کنسرت تنبورنوازی به سرپرستی حیدر کاکی در روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ساعت ۳۰/۲۰ در تالار رودکی میزبان مخاطبان خواهد بود.

علاقه‌مندان جهت تهیه بلیط می‌توانند به سایت ایران کنسرت مراجعه کنند.

پایان پیام

تنبک

تنبک یکی از سازهای کوبه‌ای ایرانی است. این ساز پوستی، از نظر سازشناسی جزء طبل‌های جام‌شکل محسوب می‌شود.
بدنهٔ تنبک را در گذشته از جنس چوب، سفال و گاهی هم فلز می‌ساختند، اما امروزه تنها از چوب در ساختن تنبک استفاده می‌شود.
از حلقه در انگشت‌های وسطی دستان می‌توان با زدن روی پوست دهانه بزرگ چسبیده به تنه و شیارهای روی تنه با کشیدن حلقه‌ها اصوات و شیرین کاری‌های متنوع و جالبی اجرا کرد.

پیشینه تنبک با نام‌های پهلوی دمبلک به پیش از اسلام می‌رسد و بنابر نظر دکتر معین دمبک صورت دگرگون‌شدهٔ همین نام است. به نظر برخی موسیقی‌دان‌های قدیمی ایران مانند فارابی زادگاه تنبک در مناطق غربی ایران است.
تنبک در چند دههٔ اخیر پیشرفت چشم‌گیری کرده و حتی به عنوان سازی مستقل برای تک‌نوازی مطرح شده‌است.

دربارهٔ وجه تسمیه این ساز، هنوز یک رای نهایی حاصل نشده‌است. بهمن رجبی معتقد است که نام این ساز در اصل تنبک بوده و تبدیل آن به تمبک به دلیل قلب حرف «ن» ساکن به «م»، قبل از حرف «ب» است؛ مثل اتفاقی که در تلفظ واژهٔ «شنبه» می‌افتد. (تنبک و نگرشی به ریتم از زوایای مختلف نوشته بهمن رجبی) اما گروهی دیگر اعتقاد دارند که صورت «تنبک» منشاء منطقی نداشته و به همین دلیل به اشتباه در میان مردم رواج یافته‌است. اما در نوازندگی این ساز از تکنیک‌هایی به نام‌های «تُم»، «بک»، «پلنگ» و «ریز» استفاده می‌شود؛ بنابراین چندان بعید نیست اگر نامگذاری «تمبک» بر اساس همین اسامی صورت گرفته باشد. از دیدگاه زبان‌شناسان واژه Tambourine که در زبان‌های اروپایی برای تمبک به کار می‌رود از واژهٔ تنبور پهلوی وام گرفته شده‌است.

کد خبر : 18373 ساعت خبر : 2:31 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=18373
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات