فراخوان جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر منتشر شد

فراخوان جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر منتشر شد

فراخوان سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر در ۱۰ بخش تخصصی منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی فراخوان و آیین‌نامه سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر برای برگزاری در بهمن ماه ۱۳۹۵ منتشر شد.

این جشنواره در بخش‌های تخصصی «نسل نو تئا‌تر ایران»، «مرور تئا‌تر ایران» که شامل تولیدات اجرا شده در تالار‌های نمایشی کشور و برگزیدگان جشنواره‌های تئا‌تر استانی می‌شود، «تئا‌تر ملل»، «مهمان»، «اجراهای محیطی، تعاملی و دیگر گونه‌های اجرایی تئا‌تر بیرونی» که شامل زیر بخش‌های مرور، تولید جدید و مسابقه می‌شود، همچنین بخش «به علاوه فجر»، «مسابقه نمایشنامه‌نویسی»، «مسابقه و نمایشگاه عکس» و «مسابقه و نمایشگاه پوستر و هویت بصری» برگزار خواهد شد. بخش رقابتی این دوره از جشنواره شامل «مسابقه تئا‌تر بین‌الملل» و «مسابقه تئا‌تر جوانان» خواهد بود.

ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، کوشش برای نگاهی ویژه به اقتصاد مقاومتی در جهت تحقق کاربردی آن، مسئولیت‌پذیری اجتماعی در همهٔ عرصه‌های زندگی و هنر، بهره‌گیری از مفاهیم و جلوه‌های فرهنگ، تاریخ و ادبیات غنی ایرانی ـ اسلامی، توجه به تئا‌تر ایرانی در جهت توسعهٔ فرهنگی، نگاه کاوشگرانه و مدبرانه به جامعه، مسائل اجتماعی و اخلاق مدنی، اندیشه ورزی و ارتقاء ذائقهٔ فرهنگی و هنری جامعه از طریق هنر شریف تئا‌تر، اهمیت دادن به روابط بینا فرهنگی و بهره گیری از زمینه‌های بومی، توجه به مفاهیم و ارزش‌های والای فراگیر، جهانی و مشترک انسانی، نفی خشونت، کشتار، تروریسم و جنگ‌طلبی و کوشش برای صلح جهانی، محور‌های مورد تاکید فراخوان جشنواره سی و پنجم تئا‌تر فجر به شمار می‌آیند.

فراخوان جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر منتشر شد

در بخشی از مقدمه این فراخوان آمده است: «افق کنونی تئا‌تر ایران نشان می‌دهد که علیرغم تمامی تنگنا‌ها و کاستی‌ها و رنج توان فرسا برای آفرینش هنرمندانه و نگاه داشت تئا‌تر در ایران، چشم انداز این هنر روشن و قابل اعتناست. اگر سویهٔ عملکرد مدیریت تئا‌تر ایران باید به سوی رفع این تنگنا‌ها باشد سویهٔ نگاه جشنواره می‌باید به توانمندی‌ها و نقاط پربهای این تئا‌تر معطوف شود. تئا‌تر ایران اکنون نسل‌های متفاوتی از کنشگران فعال و خلاق را در خود دارد که با اتکا به توان تولیدی بخش دولتی و خصوصی، نسبت به سالیان پیشین، بر کمیت آثار ارائه شده بر صحنهٔ تماشاخانه‌های دولتی و غیر دولتی افزوده و البته باید بکوشد با خودآگاهی بیشتر، این کمیت افزوده را به کیفیتی فرا‌تر و بهتر برساند. جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر فرصتی مغتنم برای سنجش واقعیت موجود تئا‌تر ایران، گرد هم آوری و نمایش بخشی از کیفیت به دست آمده، و البته مشوق و ترغیبی برای افزایش آن در آینده خواهد بود.»

سعید اسدی در بخش دیگری از این مقدمه آورده است: «دوره سی و پنجم جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر نیز در تداوم ایده‌ها و رویکردهای جشنواره پیشین گام بر می‌دارد و همچنان بر ارتقای ارزش حرفه‌ای جشنواره با اهمیت دادن به هویت و نقش گروه‌های تئاتری در فرایند تولید نمایش تأکید دارد و در مسیر توجه به برآیند تولیدهای به انجام رسیده در تئا‌تر سراسر ایران (مرور تولیدهای صحنه‌ای) و پرهیز از تولید شتابزده آثار جدید برای جشنواره (جشنواره گرایی) گام بر می‌دارد. با مراجعه به مقدمه و بخش بندی فراخوان جشنواره پیشین و ویژگی‌های مندرج در آن می‌توان دریافت که تا چه پایه دوره سی و چهارم جشنواره گام‌های نخستین را برای تحقق اهداف یاد شده‌اش برداشته است. دورهٔ پیش رو نیز، تحول و تغییراتی را در راستای نظام بخشی بیشتر و تعریف حرفه‌ای خود در بر خواهد داشت.»

هنرمندان تئا‌تر می‌توانند با مطالعه دقیق فراخوان و جدول زمان‌بندی هر بخش که به تشریح در فراخوان درج شده نسبت به ارسال مدارک لازم و فرم پرشده تقاضای حضور اقدام کنند.

نشانی دبیرخانه: خیابان استاد شهریار. خیابان هانری کوربن. شماره ۱۸. طبقه سوم. دبیرخانه جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر کد پستی: ۱۱۳۳۷۳۴۹۱۳ و شماره تلفن‌های ۶۶۷۴۸۰۴۵-۶۶۷۴۷۹۷۶، نمابر: ۶۶۷۴۷۹۶۹ برای ارتباط با هنرمندان اعلام شده است.

 سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر از یکم تا دوازدهم بهمن ماه ۱۳۹۵ به دبیری دکتر سعید اسدی برگزار خواهد شد.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 18569 ساعت خبر : 12:56 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=18569
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات