مدیریت راه‌ها و دیوار کوتاه سیل

مدیریت راه‌ها و دیوار کوتاه سیل

به گزارش پایگاه خبری گلونی مقایسه تصویر پل ۱۷۰۰ ساله ساسانی دزفول با پل ۹ دی خرم‌آباد که در دوران احمدی‌نژاد افتتاح شده، عکسی بود که درپی سیلاب‌های اخیر در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌گشت و سوالی که بیشتر کاربران فضای مجازی داشتند این بودکه چگونه پلی با عمر بیش از ۱۷۰۰ سال، سربلند از سیلاب‌های خروشان دزفول بیرون آمده ولی پل ۹ دی خرم‌آباد با آنکه هنوز یک دهه از عمر آن نگذشته اینچنین توسط سیلاب لرستان تخریب و بلعیده می‌شود. تخریب‌ها تنها منوط به پل‌ها نیست، بسیاری از راه‌های کشور نیز در اثر بارندگی و سیل تخریب شده‌اند. آمارهایی که از گوشه وکنار کشور درخصوص خسارت سیلاب به راه‌ها به‌گوش می‌رسد؛ حاکی از صدها میلیارد تومانی است که سیلاب باخودش برده است. حال پرسش اینجاست که پل و راه براساس چه استانداری در این استان‌های احداث می‌شود که پس از وقوع هر بارش و سیلی به چنین روزی می‌افتند و مسئولان نیز در توضیح این اتفاقات تنها به بی‌سابقه بودن بارش باران بسنده می‌کنند.

مدیریت راه‌ها و دیوار کوتاه سیل

به‌گفته شهروندان دزفول؛ اولین پایه از ضلع شرقی پل باستانی دزفول در اثر سیلاب دچار شکاف‌های عمیق شده ضمن اینکه دو پایه اول و دوم غربی این پل نیز آسیب دیده‌اند؛ علی‌رغم تمامی این  آسیب‌دیدگی همچنان این پل تاریخی پابرجاست.
باوجود شنیدن خبری خوش درباره پل ۱۷۰۰ ساسانی دزفول اما خبرهای بدی از پل‌های دیگر به‌گوش می‌رسد. به عنوان مثال  همان شهر دزفول، پل شناور بر اثر این سیل تخریب شده است.

تخریب دهانه بیش از ۵۰۰ پل و یک هزار کیلومتر راه در ایلام
در ایلام سیل خسارت ۱۰۵ میلیارد ریالی به این استان وارد کرده که تخریب پل‌ها بخش بزرگی از آن را شامل می‌شود. معاون راهداری اداره کل راه و شهرسازی ایلام در این‌باره گفته: به‌علت بارش‌های سنگین باران و همچنین جاری شدن سیل در برخی مناطق این استان در چند روز اخیر و براساس مطالعات و بررسی‌های ابتدایی کارشناسان حوزه راه سازی به ۵۴۷ دهنه پل و ۲۴۰ کیلومتر از راه‌های این استان آسیب‌های جزیی تا کلی وارد شده است. مدیرکل امور عشایر استان ایلام نیز گفته: بیش از یک هزار کیلومتر راه عشایری در ایلام تخریب شده است. علی‌رغم آمار معاون راهداری ایلام برخی از خبرهای حاکی از آن است که ۳ هزار دهنه پل در جاده‌های مواصلاتی این استان در اثر بارش بی‌سابقه باران هفته گذشته و وقوع سیل دچار آسیب شده و در معرض خطر تخریب قرار دارند.

تخریب ۱۰۰ دهنه پل ۲۸۰ کیلومتر راه در لرستان
در لرستان نیز پل‌های بسیاری تخریب شده‌اند و استاندار لرستان از تخریب ۱۰۰ دهنه از پل‌های بزرگ و کوچک این استان  خبر داده است. هوشنگ بازوند گفته: خسارات زیادی به راه‌ها، پل‌ها، آب شرب، برق، کشاورزی و زیرساخت‌ها وارد شده که امیدواریم هرچه زودتر خسارات را برآورد و اعلام کنیم. پل روستاهای پاپی حیدر وپل قدیم آبشار افرینه براثر سیلاب، زیر آب رفتند.  پل‌های موقت در راستای بحث ترافیکی احداث شده‌اند و شاید مطالعات کارشناسی زیادی روی آنها صورت نگرفته و در مواقع سیل مشکلاتی ایجاد می‌کنند. همچنین ۲۵۰ کیلومتر از راه‌های روستایی و ۳۰ کیلومتر از محورهای اصلی استان لرستان تخریب شده است.

پل‌های موقت لرستان همواره یکی از معضلات این استان بوده است؛ پل‌های موقت سطح شهر
خرم آباد که پیش از این نیز اعتراض مردم را برانگیخته بود و با وقوع هر بارش باران برای عبور و مرور مردم و خودروها مشکل ساز می‌شده و راه‌های ارتباطی بین خیابان‌های اطراف رودخانه‌ها را مسدود کردند.

پل‌های بزرگ ما آسیب خاصی ندیده‌اند
معاون راه روستایی وزارت راه و شهرسازی درباره تخریب پل‌ها می‌گوید: برای پل‌های بزرگی که می‌سازیم یک دوره بازگشت پیش‌بینی می‌شود. سیلاب‌های اخیر عملاً به پل‌های بزرگ ما آسیب خاصی وارد نکرده است به‌عنوان مثال پل‌هایی که در مسیر رودخانه کشکان و یا سیمره بودند همه پابرجا هستند.

اعتبارات قطره‌چکانی نگهداری راه‌ها
حسین میرشفیع می‌افزاید: پل‌هایی که قبلاً پیش‌بینی نشده بوده و یا پوشش گیاهی بالادست آن کاهش یافته، موجب شده جریان سیلاب را تغییر دهند. از سوی دیگر بارندگی اخیر در ۱۰۰ ساله گذشته بی‌سابقه بوده و نمی‌شود انتظار داشت که همه راه‌ها حفظ شود. از سوی دیگر نقایصی درخصوص شرایط نگهداری راه‌ها وجود دارد. براساس آمار، سالانه در حدود ۸ هزار میلیارد تومان اعتباری برای نگهداری راه‌های کشور نیاز است این درحالیست که اعتبار نگهداری راه درحدود یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است. اگر اعتبار واقعی مورد نیاز تخصیص داده نشود، نتیجه آن می‌شود آنچه درحال حاضر می‌بینیم و خسارت‌های سیل همچنان تشدید می‌شود.

به دفتر ریاست جمهوری تخریب پل‌ها را هشدار داده بودیم
میر شفیع ادامه می‌دهد: درطی چهار سال گذشته به‌صورت مرتب به دفتر ریاست جمهوری تذکر داده‌ایم که هزینه نگهداری راه‌ها پاسخگو نیست و نیازمند تصمیم جدی دراین خصوص هستیم. در این نامه‌ها به این موضوع اشاره شده که بسیاری از پل‌های بزرگ در راه‌های روستایی زیر پایه آن خالی شده و برای بازسازی و مرمت آن نیازمند اعتبارات پیشگیری هستیم. هشدار داده‌ایم که اگر سیل بیاید پشت پل را خالی و آنها تخریب می‌کند. راه‌ها و پل‌های کشور براساس استاندارد جهانی باید به‌صورت مداوم نگهداری و مرمت شود همچنین باید جریان آب‌های سطحی را باید هدایت کنیم که بتوانیم در شرایط عادی پل‌ها را حفظ کنیم چه برسد به زمان سیلاب. درحال حاضر نیز همچنان در برخی نقاط کشور بارندگی ادامه دارد در لرستان تعداد زیادی از راه‌ها قطع است و مدت زمان زیادی طول می‌کشد که جاده‌ها اصلاح و مرمت شوند.

ساخت پل‌ها با دوره بازگشت ۲۰۰ ساله مقرون به‌صرفه نیست
میرشفیع با اشاره به تغییراتی‌در سطح زمین، پوشش گیاهی و بارندگی  عنوان می‌کند: اگر همه پل‌ها را بخواهیم با یک دوره بازگشت ۲۰۰ ساله بسازیم مقرون به صرفه نخواهد بود.  پل‌ها را براساس چند فاکتور مانند، برآورد دوره بازگشت سیلاب، مساحت و شیب حوضه آبریز و … دهانه پل را محاسبه و احداث می‌کنند. اگر سیل را بیش از حد بلند مدت درنظر بگیرند هزینه ساخت پل چند برابر می‌شود. برای سیلاب اخیر اتفاقی که افتاده این است که بیش از دوره بازگشتی که در طراحی پل انجام شده این اتفاق افتاده و موجب تخریب آن شده است. هر پل خوبی هم که ساخته می‌شود باید در طول سال اعتباراتی برای نگهداری‌ آن اختصاص داده شود. متاسفانه هنوز آمار نهایی از میزان تخریب پل و راه‌ها در دست نیست چراکه هنوز بارندگی ادامه دارد و بسیاری از استان‌های کشور با آن دست‌ به‌گریبان هستند.

سخن آخر
مثل همیشه مسئولان دیواری کوتاه‌تر از سیل برای انداختن همه تقصیرها بر گردنش پیدا نکرده‌اند اما پرسش اینجاست، چرا درچند دهه اخیر سیل راه‌ و پل‌هایی را تخریب می‌کند که در همین چند سال اخیر ساخته شده‌اند؟ آیا این مسئله علاوه‌بر شرایط نگهداری ریشه در کیفیت زیرساخت‌های پل‌ها ندارد؟

پایان پیام

کد خبر : 16803 ساعت خبر : 2:22 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=16803
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات