نمایشگاه کتاب‌خوان تربیت نمی‌کند!

نمایشگاه کتاب‌خوان تربیت نمی‌کند!

به گزارش پایگاه خبری گلونی احمدرضا حقیقی: نمایشگاه کتاب پایتخت به سلامتی و با سلام و صلوات به کار خود پایان داد و مطابق معمول با کلی آمار ریز و درشت از جمله میزان اقبال مخاطب و کتاب‌های عرضه شده، جهانی را زیر و رو کرد!

این ظاهر ماجراست.، برای دانستن حقیقت اما لاجرم باید پرده ها را کنار زد‌‌‌. ما می‌دانیم و دیگران هم می‌دانند که حقیقت ماجرا چیست. آیا واقعا کتاب خواندن و تشویق عموم به مطالعه کردن هدف مسئولان محترم فرهنگ‌دوست و فرهنگ‌پرور کشور است یا برپایی شوی فرهنگی در پایتخت! واقعا چه می‌شود که مسئولین عزیز ما کمی پراگماتیست (نتیجه گرا) باشند. چرا کسی از خود نمی‌پرسد با این همه نمایشگاه و کلی ژست فرهنگی و عکس‌های هیجان‌انگیز از توده‌های عظیم مشتاق محصولات فرهنگی و تجمعات عظیم انسانی در غرفه‌های فروش کتاب، تیراژ کتاب‌ها به پانصد نسخه و حتی کمتر سقوط کرده است. و اینکه چرا کمتر شاعر و نویسنده‌ای را در این آب و خاک می‌توانی سراغ بگیری که از فروش کتاب‌هایش امرار معاش کند، یا اینکه اصلا چرا هرساله کلی ناشر ریز و درشت بر سر و کله هم می‌زنند تا کتاب‌هایشان را به دولت بفروشند و دولت محترم هم یا آنها را برای خاک خوردن به کتابخانه‌ها اهدا کند یا برای راحت کردن خیال همه آنها را خمیر کند! چون دلیل اصلی آن است که ما و مسئولان عزیز عادت کرده‌ایم شیپور را از سر گشادش بزنیم، تعارف نداریم که.

نمایشگاه کتاب‌خوان تربیت نمی‌کند!

قبول داریم ممیزی مردم را از کتاب خواندن فراری داده یا کتاب‌ها گران است و در ارشاد سلیقه‌ها به جای قانون نشسته و مردم رغبتی به خواندن کتاب‌های مثله شده ندارند، اما واقعا دلیل این همه بی‌اعتنایی به کتاب و سرانه آبروبر مطالعه اینها نیست!

مسئله این است که فرهنگ مطالعه کتاب در کشور ما وجود ندارد. نه اینکه بخواهم حرف‌های گنده گنده مسئولین محترم را تکرار کنم، نه! اما حقیقت دارد که برای ما ایرانی‌ها کتاب ضرورت نیست. چون یادمان نداده‌اند کتاب را جز ضروری زندگی خود بدانیم. اصلا کجا می‌خواستیم یاد بگیریم؟

سال‌هاست که در مدرسه‌ها کتابخانه‌ای وجود ندارد، کتاب‌داری استخدام نمی‌شود. هیچکس از آقایان هم ککش نمی‌گزد که بچه‌های ما از همان ابتدا که وارد مدرسه می‌شوند به حال خود رها می‌شوند. در آموزش و پرورش که همیشه فغان‌ها از کمبود بودجه به آسمان بلند است. نهادهای دیگر هم که به جای آموزش و پرورش بودجه‌های فرهنگی را می‌بلعند راهش را یاد گرفته‌اند. برای فریب افکار عمومی به کارهای نمایشی مثل برگزاری نمایشگاه و جشنواره و مسابقه‌های صد من یه غاز رو می‌آورند و عکسی از فعالیت‌های درخشان‌شان تهیه می‌کنند و تمام!

در نتیجه بچه‌های این سرزمین که باید از مدرسه با کتاب انس بگیرند اتفاقا از همانجا با کتاب بیگانه می‌شوند. آموزش و پرورش هم که این قدر با مشکلات عجیب و غریب مثل کمبود نیرو و ساماندهی نداشتن و بی‌پولی مواجه است که اصلا زیر بار استخدام کتابدار و تجهیز کتابخانه‌های مدارس و غیره نمی‌رود.  این وسط ما می‌مانیم و نسل آینده‌سازی که با کتاب بیگانه است و مردمی که کتاب نمی‌خوانند و مسئولانی که نمایشگاه کتاب برگزار می‌کنند.

پایان پیام

کد خبر : 18722 ساعت خبر : 10:48 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=18722
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات