همایش زبان‌های بومی زاگرس در خرم‌آباد برگزار شد

همایش ملی زبان‌های بومی زاگرس (میانی) برای نخستین‌بار با هدف بررسی وشناخت تفکیکی و تحلیل زبان‌ها و گویش‌های ایرانی رایج در غرب کشوردر دانشگاه پیام نور لرستان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، محوریت برگزاری این همایش یک‌روزه استان‌های لرستان، ایلام، همدان، غرب کردستان، چهارمحال بختیاری و شمال خوزستان بود.

دراین همایش کار‌شناسان و اساتید در این رشته به نقش ارزشمند زبان‌های بومی وغیر رسمی در کنارزبان فاخر فارسی و تاثیر آن‌ها بر ماندگاری زبان فارسی و تثبیت هویت ایرانی اسلامی پرداختند.

در این راستا مجموعه مقالات «جنگ جستار‌ها» با مقدمه میر جلال‌الدین کزازی شامل ٢٠ مقاله بر‌تر چاپ شده است و امروز رونمایی شد. سخنران اصلی این همایش میرجلال‌الدین کزازی بود و سخنرانی‌های این همایش در سه بخش زبان‌های لکی، لری و کردی ایراد شد.

دبیرهمایش ملی زبان‌های بومی زاگرس میانی بیان کرد: از مجموع ۵٠ مقاله ارسال شده به دبیرخانه این همایش ٢٠ مقاله بر‌تر چاپ شده است که از این تعداد پنج مقاله در همایش تجلیل شد.

فرآیند داوری این مقالات توسط ١۵ استادیار زبان و ادبیات فارسی وزبان‌شناسی از دانشگاه پیام نور و دانشگاه لرستان برعهده داشته‌اند.

گفتنی است این همایش ملی امروز با مجوز رسمی وزارت علوم و تحقیات وفناوری در ساختمان تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور لرستان برگزار شده است.

پایان پیام

کد خبر : 18142 ساعت خبر : 2:46 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=18142
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

اگر کتاب گویش های محلی در فالب کتاب و در مقاطع ابتدایی تدریس بشه در کنار فارسی معیار خیلی خیلی عاالی میشه و زبان بومی مون از بین نمیره . برخی جاها اورژانسی مثل همدان و کرمانشاه . امیدوارم خیلی سریع تر انجام شه