پرویز کلانتری درگذشت

پرویز کلانتری در سن ۸۵ سالگی بعد از یک دوره بیماری ۲ساله، درگذشت.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، کلانتری هنرمند پیشکسوت در زمینه‌های نقاشی، تصویرگری و نویسندگی بود، که پس از طی یک دوره طولانی بیماری که در سال ۱۳۹۳ بر اثر عارضه مغزی – قلبی برایش اتفاق افتاد، در شام‌گاه ۳۱ اردیبهشت ماه درگذشت.

پرویز کلانتری متولد یکم فروردین ۱۳۱۰، نقاش، طراح، نویسنده و روزنامه‌نگار بود. او در سال ۱۳۳۰ وارد دانشکده هنرهای زیبای تهران شد و در سال ۱۳۳۸ در رشته هنرهای تجسمی دانش‌آموخته شد. کلانتری در دانشکده با همایون صنعتی‌زاده، رئیس دانشکده هنرهای زیبا آشنا شد و این آشنایی موجب راهیابی او به مؤسسه انتشاراتی فرانکلین، ناشر کتاب‌های درسی و نشریه پیک شد. به این ترتیب او به تصویرگری کتاب‌های درسی روی آورد. او در سال ۱۳۳۴ به استخدام سازمان برنامه و بودجه درآمد و تا سال ۱۳۴۷ که به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتقل شد، در آن سازمان فعالیت داشت.

مراسم تشییع پیکر پرویز کلانتری، دوشنبه سوم خرداد برگزار می‌شود و مکان تشییع او متعاقبا اعلام خواهد شد.

پایان پیام

تعریف پیشکسوت

به هر کس که در کاری سابقه و تجربه زیادی داشته باشد اطلاق می‌شود. بدین سان به شکل سنتی افزایش سن افراد شاغل در کاری به دلیل تجربه بیشتر پیشکسوتان آن حرفه یا رسته ورزشی محسوب می‌شود.

پیش‌کسبت ورزشی در ورزش بخصوص ورزش زورخانه‌ای به کسی می‌گویند که سالمندتر و آزموده تر از ورزشکاران دیگر باشد. به شکل خاص پیش‌کسوت باستانی کار از همه گونه ورزشهای باستانی و ریزه کاریهای یکایک آنان آگاه است و می‌تواند بهتر و سنگین تر از دیگران ورزشهای باستانی را انجام دهد.

پیشکسبت شغلی به شکل کلی از قدیم تاکنون بیشتر حرفه‌ها و شغلها مانند نجاری – خیاطی – تراشکاری و مکانیکی و … شاکرد به شکل روز به روز کار را فراگرفته و به قولی استاد یا همان عامیانه اوستا می‌شد و هر جه تجربه بیشتر پیدا می‌کرد قابل اعتماد تر و دقیق تر می‌شد و به مسن‌های هر کار پیشکسوت در آن کار گفته می‌شود.

 

کد خبر : 18945 ساعت خبر : 2:11 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=18945
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات