قدمت لرستان به فرهنگ‌وهنر لرستان است

قدمت لرستان به فرهنگ‌وهنر لرستان است

به گزارش پایگاه خبری گلونی در مراسم بزرگداشت استاد غلامحسین لطفی در فرهنگ‌سرای ارسباران و بعد از نمایش فیلم قشنگ و فرنگ ساخته هنرمند خرم‌آبادی وحید موساییان یک میزگرد هنری درباره فرهنگ‌وهنر لرستان برگزار شد. دکتر شهرام گیل‌آبادی دبیری این نشست تخصصی را برعهده داشت و پرسش‌هایی از کارشناسان طرح کرد که آنها را سر ذوق آورد.

وحید موساییان بعد از نمایش فیلمش درباره دشواری‌های آغاز کارش در خرم‌آباد گفت و از آقایان ماشا‌الله امان‌اللهی بهاروند و صحرایی تشکر کرد که تنها کسانی بوده‌اند که در آغاز کارش را جدی گرفته‌اند و به چشم بچه به او نگاه نکردند.

غلامحسین لطفی؛ نویسنده و پیشکسوت سینما، تاتر و تلویزیون در این نشست هنری گفت: لرستان در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری به ویژه در حوزه تئاتر در زمان‌هایی در کشور پیشرو بوده است.

مسعود رایگان هنرمند برجسته سینما و تئاتر درباره لطفی گفت: من ۵۰ سال است که با لطفی رفیقم. او انسانی توانمند در نمایش‌نامه‌نویسی و در تئاتر است. رایگان تک‌تک آثار لطفی را نام برد و درباره آنها سخن گفت.

قدمت لرستان به فرهنگ‌وهنر لرستان است

محسن سلیمانی، مدیر فرهنگی هنری منطقه ۳ و رییس فرهنگسرای ارسباران درباره قدمت هنری لرستان گفت: فرهنگ پررنگ‌ترین بخش لرستان است. زمانی که می‌خواهیم از قدمت لرستان یاد کنیم باید از فرهنگ آن بگوییم. پس باید از فرهنگ و هنر استان حمایت کرد تا بیش از پیش و در گستره جهانی معرفی شود. امیدوارم تاثیر فرهنگ و هنر لرستان محدود به هفته‌های فرهنگ و هنر نشود.

محمد حنیف، منتقد ادبی و رمان نویس دیگر مهمان این نشست بود او گفت: بسیاری از بزرگان اندیشه این سرزمین، زاده لرستان و تحت تاثیر فرهنگ و هنر لرستان هستند.

فریدون شهبازیان، آهنگساز و موسیقی‌دان برجسته که اثر لری داغ‌شقایق را در کارنامه دارد با اشاره به این که فرج علیپور نوازنده خرم‌آبادی نواختن کمانچه سبک و سیاق منحصر به فرد خودش را دارد گفت: موسیقی نواحی ایران به ویژه موسیقی لرستان سرشار از جنبش و اشتیاق و طرب است. فرج علیپور، نوازنده کمانچه هم در سخنان کوتاهی اظهار امیدواری کرد که هنرمندان بیشتر حمایت شوند تا به اعتلای بیشتر هنر در استان منجر شود.

سید فرید قاسمی، پژوهشگر تاریخ مطبوعات ایران دیگر مهمان نشست بود. قاسمی با بیان این که لرستان تاریخ هنر گسسته و پیوسته دارد که بخشی به قبل از اسلام تا میانه قاجار ادامه دارد افزود: بعدها دچار گسستی شدیم در همه حوزه‌ها.
در عرصه هنر هم چنین سرنوشتی داشتیم. از موسیقی تا سایر رشته‌ها. تاریخ موسیقی ما در جهان پراکنده است. روی برنز و مفرغ‌های موجود در موزه‌های اروپایی. پاره‌پاره‌های موسیقی لرستان قابل استخراج است که امیدوارم این اتفاق بیافتد. متاسفانه لرستان در بخشی از بخش‌های هنری مانند موسیقی، تئاتر و … مظلوم واقع شده است. حقیقتا نسل ما به موسیقی و تئاتر خرم‌آباد مدیون است. مولف بیش از ۱۱۴ کتاب و سردبیر ۱۵ نشریه گفت: من مدیون همه اهالی موسیقی استان لرستان هستم. تلنگر تفکر در شهر ما تئاتر بود.

ایرج‌ رحمان‌پور محقق و خواننده موسیقی لری دیگر سخنران این نشست بود که با مقدمه‌ای درباره تاریخ موسیقی لرستان و تاثیر آن بر مردم به داغ شقایق رسید و گفت: تصویب شعرهای داغ شقایق را مدیون زنده‌یاد مهرداد اوستا هستم. آن زمان به سختی برای اشعار مجوز صادر می‌شد اما استاد اوستا برای آن اشعار نوشت: حتما اجرا شود، باید کار شود. قاسمی در میان سخنانش از مردم خواست عبدالله غیابی کارگردان مشهور خرم‌آبادی را تشویق کنند.

پایان پیام

کد خبر : 23461 ساعت خبر : 9:55 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=23461
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات