آخرین وضعیت دریاچه سد زاینده‌رود

رئیس اداره محیط زیست شهرستان چادگان گفت: اهالی منطقه آب دریاچه سد زاینده‌رود را برای کشاورزی‌ و پرشدن چاه‌های اطراف اصفهان به سمت خودشان باز کردند، برای همین ذخیره سد خالی شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مجتبی حاجتی رئیس اداره محیط زیست شهرستان چادگان ادامه داد مقدار آبی که دریاچه دارد، نسبت به آن حجمی که باید داشته باشد، پایین رفته است و تقریبا یک‌دهم شرایط معمول است. دریاچه اگر پر باشد، زیستگاه یکسری پرنده‌ها و مقصد پرنده‌های مهاجر است. در ضمن پرندگانی داریم که جوجه دارند و زمانی که آب بالا باشد، دو تا جزیره در این‌جا داریم که در یکی از این جزیره‌ها پرنده کاکایی ارمنی و در جزیره دیگر پرستوی دریایی زندگی می‌کنند و تخم‌گذاری و جوجه‌آوری دارند.

وی افزود: این رودخانه در فصل بهار یکی از مراکز اصلی جوجه‌آوری کاکایی ارمنی به‌شمار می‌رود. با پایین رفتن آب، سیستم این‌ پرندگان به هم ریخته است. در بهار امسال پرستوها آمدند جوجه‌گذاری کردند و وقتی آب پایین می‌رفت، خیلی از آن‌ها تخم‌هایشان از بین رفتند. الان هم که آب پایین رفته است، جزیره‌ای هم باقی نمانده که بخواهند تخم‌گذاری کنند. این باعث می‌شود که هم انسان و هم حیواناتی مثل شغال و حیوانات دیگر دسترسی به تخم‌های این پرندگان داشته باشند. در کل می‌توان گفت زاینده‌رود زیستگاه پرندگان مهاجری که برای زمستان‌گذرانی به این‌جا می‌آیند، همچون انواع اردک‌ها، انواع غازها، فلامینگو و پرندگانی مثل کَشیم، باکلان و… است. با پایین‌رفتن آب دریاچه و کم‌شدن وسعت دریاچه، این هم یک معضل دیگری است برای فصل زمستان که سرما هم در راه است و در دو ماه ابتدایی پاییز که پرنده‌ها می‌آیند؛ و با این اوصاف سیستم زندگی این پرندگان به هم می‌یزد.

مجتبی حاجتی در مورد وضعیت ماهی‌های دریاچه سد و زمان پرشدن دریاچه در اثر باندگی گفت: وقتی رودخانه زاینده‌رود خشک شد خیلی از ماهی‌هایی که در مسیر رودخانه زاینده‌رود تا تالاب گاوخونی بودند، از بین رفتند. اگر بارندگی شود و در فصل پاییز و زمستان برف و باران بیاید، بهار که مجددا باران‌های بهاری می‌آید، موجب آب‌شدن برف‌های زمستان می‌شود و در اوایل تابستان آب به اوج خودش می‌رسد. البته در سال گذشته بارندگی بد نبود، ولی آب دریاچه را خیلی افراد برای کشاورزی‌ها و پرشدن چاه‌های اطراف اصفهان به سمت خودشان باز کردند، برای همین ذخیره سد مدام خالی شد، یعنی به جای این‌که آبی که از بالادست وارد دریاچه می‌شد اوضاع را بهتر کند، ورودی‌مان کمتر از خروجی‌مان بود، به همین دلیل سطح آب هر روز پایین‌تر می‌رفت. در این یکی – دو هفته اخیر هم آب را به مدت ۱۰ روز برای خودشان باز کرده بودند و چند روزی است که آب را بسته‌اند.

پایان پیام

کد خبر : 25498 ساعت خبر : 6:04 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=25498
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات