تنوع فسیل‌های ۷ میلیون ساله لرستان بسیار بالاست

آنا اسماعیلی کارشناس بخش دیرینه‌شناسی دفتر موره تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیک سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری رونمایی از این فسیل‌ها گفت: سایت نورآباد یک سایت بسیار غنی از فسیل‌های مهره‌دار است که در سال ۱۳۹۲ هنگام تعریض جاده کشف شد. کشفیات این سایت در ۳۰ متر مربع است و شامل مهره‌داران از خانواده‌های گاوسانان، اسب‌ها، گوشتخواران، پستانداران، زرافه‌ها و به طور کلی پستانداران خشک‌زیست است که برای اولین بار در ارتفاعات زاگرس مشاهده شده است. تجمع این نمونه‌ها در این منطقه بسیار زیاد است و تنوع گونه‌های مختلف در سایت بالاست که در یک امتداد فسیل شده‌اند. ما پس از حفاری، مشاهده کردیم که تنوع گونه‌ها در این سایت به گونه‌ای است که مثل فسیل‌های شمال غرب مراغه واقع در ارتفاعات البرز است که این نکته برای ما زمین‌شناسان بسیار حائز اهمیت است که چه طور این گونه‌ها که در ارتفاعات البرز وجود داشته‌اند، نمونه‌اش در ارتفاعات زاگرس نیز هست که ما می‌توانیم با مطالعات پالئواکولوژی و پالئوکلیماتولوژی محیط زیست دیرینه و آب و هوای گذشته بتوانیم به مراحل فسیل‌شدگی و وضعیت فسیل‌شدگی این نمونه‌ها پی ببریم.

اسماعیلی گفت: از لحاظ زمین‌شناسی این نمونه‌ها در سازند کُنگلومِرا بختیاری قرار گرفته‌اند که سازند بسیار مقاومی است و از نظر لیتولوژی و سنگ‌شناسی شامل تناوبی از رس، ماسه، کُنگلومِرا و سیلک است که این لایه‌های فسیل مهره‌دار در قسمت کُنگلومِرا سخت دیده می‌شود.

اسماعیلی درباره قدمت این فسیل‌ها گفت: قدمت فسیل‌ها به خاطر تشابه و قرابتی که این نمونه‌ها با نمونه‌های مشابه در مراغه دارند، ما از همان هفت میلیون سال پیش، الان در حال حاضر برآورد کردیم که از نظر زمین شناسی می‌شود اواخر میوسن پسین تا پلیوسن. این کارشناس اضافه کرد: تخمین عمر فسیل‌ها با توجه به رسوبات دربرگیرنده و با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه و کلا آن سازندی که این نمونه‌ها در آن سازند قرار می‌گیرند مشخص می‌شود.

برای دیدن تصاویر و فیلم به اینستاگرام گلونی مراجعه کنید.

پایان پیام

کد خبر : 24733 ساعت خبر : 10:03 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=24733
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات