رضا پرویززاده: جای تنبور لرستان در موسیقی لری خالی است

به گزارش پایگاه خبری گُلوُنی، دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان روز چهارشنبه ۲۴ شهریورماه با اعلام برگزیدگان در تالار وحدت به کار خود پایان داد.

در این دوره از جشنواره موسیقی جوان، نوازندگان لرستانی خوش درخشیدند و در چند بخش از این جشنواره بالاترین رای را از هیئت داوران به‌دست آوردند.

استاد رضا پرویززاده یکی از داوران بخش موسیقی لرستان این جشنواره، با گلونی گفت‌وگویی کرده است که در ادامه می‌خوانید:

– آقای رضا پرویززاده شما به‌عنوان داور، سطح مسابقات را چگونه دیدید؟

من فقط بخش موسیقی محلی لرستان را دیدم، بنابراین نمی‌توانم نظر کلی بدهم. تعداد شرکت‌کنندگان به نسبت وضعیت نوازندگی که در خود لرستان است و من از آن سراغ دارم، خیلی کم بود. حدس می‌زنم در سطح استان اطلاع‌رسانی نشده و به احتمال زیاد خیلی از نوازندگان آن‌جا از این جشنواره و نحوه شرکت در جشنواره خبر نداشتند. وقتی که کنسرت‌های کارگاهی شهر خرم‌آباد برگزار می‌شود، مثلا برای استاد نقدی، حسن سالم و… بالای ۴۰-۳۰ تا نوازنده با هم ساز می‌زنند. چطور می‌شود که این‌ها شرکت نکنند؟ پس می‌توان گفت خوب اطلاع‌رسانی نشده است. البته می‌دانم که از طرف انجمن موسیقی ایران اطلاع‌رسانی شده است. به لحاظ کیفیت نوازندگی، در بخش سرنا هر دو نوازنده، نوازنده‌های خوبی بودند. در بخش کمانچه هم خیلی نوازنده‌های خوبی شرکت کرده بودند و متاسفانه در تنبک فقط یک نفر شرکت کرده بود.

– بچه‌های لرستان چگونه بودند؛ به‌ویژه آن‌هایی که در کمانچه‌نوازی رتبه داشتند؟

نوازنده‌های خوبی بودند. موضوع جالبی که در بیشتر این‌ها بود، این‌که خیلی به ملودی‌ها و موضوعات اصلی موسیقی محلی لرستان اهمیت می‌دادند و در اجراهایشان از این‌ها استفاده می‌کردند و بعضی‌ها هم دور می‌شدند. این قضیه از نظر بنده خیلی مهم است. مثل این است که بخواهیم زبان لری صحبت کنیم و خیلی از کلمات که لری است و اصطلاحاتی که مربوط به آن منطقه است را به کار ببریم. آنها لهجه خوب و بیان موسیقایی داشتند. موسیقی لرستان فقط کمانچه و تنبک و سرنا و دهل نیست. از جمله سازهایی که جایشان در این جشنواره خالی است و امیدوارم سال‌های بعد نوازنده‌های این سازها شرکت کنند، یکی تنبور لرستان است که زبان موسیقایی نسبتا جداگانه‌ای از تنبور کرمانشاه است. موضوع دیگر این‌که آوازهای لری هم جایش در این مسابقات خالی بود. متاسفانه دیگر از سازی به‌نام بِلور استفاده نمی‌شود یا به‌ندرت استفاده می‌شود و نوازنده‌های این ساز خبری از آن ندارند.

پایان پیام

کد خبر : 25386 ساعت خبر : 8:45 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=25386
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات