اخلاق در گردشگری را فراموش کرده‌ایم

اخلاق در گردشگری را فراموش کرده‌ایم

به گزارش پایگاه خبری گلونی احسان میرزایی فعال محیط زیست و روزنامه‌نگار در نشست تغییر اقلیم و تورهای گردشگری با پیش کشیدن بحث اخلاق در گردشگری گفت: اخلاق حلقه مفقوده بحث گردشگری است. من فروردین امسال به عسلویه رفته بودم، در آن‌جا یکی از آژانس‌های گردشگری معتبر یک تور آورده بود که خانم‌ها شئونات اسلامی را آن طور که باید رعایت نکرده بودند و این کار باعث رنجش مردم محلی شد. من به عنوان راهنمای گردشگری ابتدا باید ببینم جامعه محلی آن‌جا چه جور افرادی هستند و مذهب و دینشان چیست و چه اعتقاداتی دارند. و متاسفانه این انگار لحاظ نشده بود از سوی آن آژانس گردشگری و یک دعوای خیلی بد آن‌جا شد که در نهایت آن اتوبوس حرکت کرد و رفت، ولی آن تاثیری که گذاشت، بد بود.

اخلاق در گردشگری

این روزنامه‌نگار با بیان این که گردشگری می‌تواند یکی از راه‌های جایگزین برای کسب معاش مردم باشد اضافه کرد: در روستای خودم خشکسالی دارد همه چیز را داغان می‌کند و مردم روی آورده‌اند به دامپروری سنتی و این دامپروری کم‌کم دارد مراتع را نابود می‌کند و وقتی مراتع نابود شود، دیگر نه کشاورزی می‌توانند داشته باشند و نه می‌توانند دامپروری داشته باشند و همه چیز از بین می‌رود. اگر روستاییان آگاه باشند به مسئله گردشگری و بتوانند آگاهانه به این حوزه وارد شوند، شاید بتوانند هم محیط زیستشان را حفظ کنند و هم این‌که معیشت خودشان را تامین کنند و احتمال این‌که مهاجرتی معکوس به روستا شود، به مراتب باز بیشتر است.

میرزایی با هشدار درباره تورهایی که غیرمسئولانه به طبیعت سفر می‌کنند گفت: قدرت ماشین‌های دو دیفرانسیل به قدری است که زمین را نابود کند، باعث فرسایش خاک بشود، گیاهان را از بین ببرد، گون‌ها را از بین ببرد و… گردشگران گاه حتی درخت‌ها را قطع می‌کنند یا شاخه‌هایش را می‌شکنند که شکسته شدن شاخه‌ها به مرور زمان باعث می‌شود که آن درخت از بین برود. برای درست کردن کباب یا آتش. همین رفتارها به مرور زمان طبیعت را از بین می‌برند. مثلا من بروم یک شاخه بشکنم، شما بروی و ۱۰ نفر دیگر بروند، کم کم یک درخت که هیچ، یک جنگل را ما کاملا نابود می‌کنیم برای این که یک شب می‌خواهیم دور آتش بنشینیم، بخندیم و یک بلالی هم درست کنیم و بخوریم.

میرزایی گفت: بدون شک نیازهای ما است که باعث تغییرات اقلیمی می‌شود. این خودخواهی ما، این مصرفگرایی و این چشم و هم چشمی‌ها در زندگی همه ما است.

احسان میرزایی با انتقاد از تورهای ارزانقیمت گفت: ما باید به عنوان آژانس گردشگری یا تورگردان حوزه خودمان را مشخص کنیم، باید بدانیم که دنبال منافع شخصی خودمان هستیم یا دنبال این هستیم که طبیعت خودمان را تا جایی که ممکن است دست نخورده نگه داریم و بدون آسیب از آن استفاده کنیم. این‌ها را باید با خودمان روشن کنیم، ملاکمان را باید بدانیم و به آن مبانی اخلاقی خودمان برگردیم و دوباره آن‌ها را مرور کنیم.

دیگر سخنرانی‌‌های این نشست را بخوانید

عکس از انوشه میرمجلسی

پایان پیام

کد خبر : 26181 ساعت خبر : 12:03 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=26181
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات