خرم‌آباد با شعار به باغ‌شهر تبدیل نمی‌شود

خرم‌آباد با شعار به باغ‌شهر تبدیل نمی‌شود

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مسائل عدیده‌ای مثل بحران آب و تاثیر آن بر زندگی روزمره شهروندان از سویی و مسائلی نظیر معماری شهری و توجه نکردن به آن در طول سالیان اخیر از آن جمله مسائلی بودند که مصاحبه با دکتر مجید دریکوند را شکل دادند. بخش دوم این گفت‌وگو را بخوانید:

خرم‌آباد با شعار به باغ‌شهر تبدیل نمی‌شود

گلونی: مورد دیگر خانه‌های تاریخی هستند، مانند خانه آخوند ابو، سربازخانه، حمام گپ و …که از این موارد در شهر خرم‌آباد بسیار داریم، چندی پیش بحث بود که سربازخانه تبدیل به یک هتل شود، این در حالی است که برخی مخالفت بودند، اما تجربه‌های موفقی در ایران مانند شهر یزد و یا کرمانشاه و یا در کشور ترکیه در همین زمینه وجود دارد و برای رزرو یک اتاق در این هتل‌ها باید روزها در صف باقی ماند، نظر شما درباره این ایده چیست؟

مخالفتی با این موضوع ندارم، اما باید شرایطی برای آن تعریف کرد. خانه‌های تاریخی یک سرمایه هستند و یک ظرفیت هستند و نگاه مدیران ما باید به استفاده از این خانه‌های تاریخی پیش برود، یونسکو برای حفاظت و احیای بافت‌های فرسوده هزینه‌ای پرداخت می‌کند و خیلی خوب است بدانیم زمانی که برای یک اثری مانند قلعه فلک الافلاک یونسکو پولی پرداخت می‌کند، به پیرامون آن‌هم نگاه می‌کند و شما اگر از این خانه‌ها در اطراف قلعه داشته باشید هزینه بیشتری را بابت حراست و احیای آن اثر پرداخت می‌کند و حالا اخیراً یک اتفاقی رخ‌داده است که حدفاصل خیابان کرمی (کمربندی) در محله پشت بازار خانه‌های قدیمی تحت عنوان تخریب بافت‌های فرسوده از بین می‌روند و این اتفاق نامیمون در سالیان گذشته برای برخی خانه‌های تاریخی خرم‌آباد رخ‌داده است.

گلونی: به جای مقاوم‌سازی.

یونسکو استانداردی دارد که در بافت تاریخی یک شهر می‌بایست یک شهردار ویژه آن بافت تاریخی داشته باشید، مثلاً در خرم‌آباد علاوه بر شهرداران مناطق سه‌گانه شهری، بافت فرسوده آن‌هم باید یک شهردار مختص به خودش داشته باشد، که آن شهردار باید آموزش‌های مرتبط با آن بخش شهری را دیده باشد، چرا نباید از این ظرفیت استفاده شود، موضوع دیگر تجربیات داخلی است که شما به آن اشاره کردید، بله الان در یزد یکی از جاذبه‌ها همین خانه‌های تاریخی است، بله اگر توضیح ما در مورد خانه‌های تاریخی این است می‌توانیم از مدل‌های موفق درجاهای دیگر استفاده کنیم، ظاهر بنا حفظ می‌شود اما آن خانه با شیوه‌های مهندسی مقاوم‌سازی می‌شود، این قطعاً منجر به، هم نشاط در مردم می‌شود و هم منجر به جذب گردشگر بیشتر می‌شود. اما ما به‌رسم همیشگی پیش می‌رویم که گمان می‌کنیم تخریب کنیم و بسازیم و در این زمینه از برخی مدل‌های موفق در شهرهای دیگر هم عقب هستیم.

گلونی: حتی پس از نوسازی بنا، نما و ظاهر ساختمان به نمای قبلی برنمی‌گردد.

بله، حتی نماهای مدرن را هم خوب پیاده نمی‌کنیم، و از الگوهای مناسب هم در این زمینه پیروی نمی‌کنیم، آیا خرم‌آباد را می‌خواهیم به یک شهر امروزی بدل کنیم؟ خیر! آیا مانند تهران که شعار شهرداری تهران تبدیل آن به یک شهر هوشمند است، شعار ما هم این است؟ خیر! آیا می‌خواهیم بافت تاریخی خرم‌آباد را حفظ کنیم؟ خیر! قبلاً گفته‌ایم که خرم‌آباد را می‌خواهیم به یک باغ‌شهر بدل کنیم، خرم‌آباد یک باغ‌شهر هست و نیازی به تبدیل‌شدن به باغ‌شهر ندارد. البته درصورتی‌که باغ‌های قدیمی آن حفظ شود و به بهانه‌های ساخت‌وساز تخریب نشوند و از طرف دیگر با کاشتن چند نهال در گوشه گوشه شهر که ممکن است تا چندین سال دیگر به درخت بدل نشوند نمی‌توان خرم‌آباد را به یک باغ‌شهر بدل کرد. باغ‌شهر تعریف دارد، متخصص و برنامه می‌خواهد و فقط با شعار، خرم‌آباد به باغ‌شهر تبدیل نمی‌شود.

خرم‌آباد با شعار

گلونی: این در حالی است که طرح معماری شهری ایرانی-اسلامی سال‌هاست که اجرا نمی‌شود.

معماری اسلامی و شهر اسلامی یک مدل است در بحث معماری و شهرسازی و متخصصین شهرسازی و معماری درسی به نام شهر اسلامی دارند، آیا ما بنا داریم که با یک برنامه‌ریزی بلندمدت و با یک مدیریت یکپارچه خرم‌آباد را به این سمت سوق دهیم؟ به‌هرحال بی‌انضباطی در بخش‌های مختلف مدیریت شهری دیده می‌شود، در بحث عمر مفید و ثبات مدیریت شهری در شهر خرم‌آباد بی‌انضباطی هست، در تخصص‌گرایی درجاهایی که نیاز است بهره‌ای گرفته نمی‌شود و سرجمع آن بدل به عقب‌ماندگی ما در بحث مدیریت شهری نسبت به شهرهای دیگر ایران می‌شود.

پایان پیام

‌گفت‌وگو: ساسان عسکری‌عالم

بخش اول این گفت‌وگو را بخوانید

کد خبر : 29997 ساعت خبر : 0:08 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=29997
اشتراک در نظرات
اطلاع از
2 Comments
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

با انگشت شست و اشاره لر ازآسمون می باره
انگشت شست و اشاره نماد اتحاد و یگانگی لرهاست.

یادمه یک حکیمی می گفت اسم خرم آباد رو به خاطر این گذاشتن چون شهری هم خرم بوده و هم آباد.ولی سالیان است که آبادنیست. خرم بودن هم با تدبیر نادرست و از بین بردن درختان و فضای سبز دارد کمرنگ می شود.