شهرداری برای حفظ باغ‌های خرم‌آباد تلاش کند

شهرداری برای حفظ باغ‌های خرم‌آباد تلاش کند

به گزارش پایگاه خبری گلونی مسائل عدیده‌ای مثل بحران آب و تاثیر آن بر زندگی روزمره شهروندان از سویی و مسائلی نظیر معماری شهری و توجه نکردن به آن در طول سالیان اخیر از آن جمله مسائلی بودند که مصاحبه با دکتر مجید دریکوند را شکل دادند.

گلونی: با این سؤال شروع کنیم، سال قبل بود که شما از وجود نداشتن مدیریت آب شهری در خرم‌آباد انتقاد داشتید و از ساخت آبشارهای مصنوعی درحالی‌که آبشارهای طبیعی در اطراف شهر به‌وفور وجود دارد انتقاد کردید و اعلام داشتید که زمینه برای جذب گردشگر باوجود آبشارهای طبیعی فراهم است و نیازی به این آبشارهای مصنوعی نیست، این انتقاد با چه هدفی بیان شد؟

شهرداری برای حفظ باغ‌های خرم‌آباد تلاش کند

خرم‌آباد شهری دارای پتانسیل فراوان به حیث منابع آبی است، که بخش عمده‌ای از آب شرب مردم از چشمه‌های شهری تأمین می‌شود که این یک ظرفیتی دارد و تناسبی با موضوع شیوه و الگوی صحیح مصرف آب و از طرف دیگر جمعیت در خرم‌آباد با توجه به منابع آب همخوانی ندارد و از طرف دیگر الگوی مصرف ما الگوی درستی نیست، لذا اولویت ما تأمین آب مردم است نه تبدیل آب شرب به آبشار مصنوعی، من در این مورد نظر خودم را اعلام کرده‌ام که هزینه زیادی در آبشار مصنوعی نیازمند است و هزینه ساخت آن را می‌توان در جای دیگری صرف کرد که از لحاظ عقلانی سودمند باشد. چیزی که در خبرها آمده این است که تأمین آب آبشارهای مصنوعی از طریق همین منابع  آبی داخل شهر تأمین می‌شود.

گلونی: البته پیش ‌از این هم ما تجربه ساخت آبشار مصنوعی در محل بام خرم‌آباد را در سالیان دورتر داریم.

بله و من فکر می‌کنم اولویت تشنه نماندن مردم است، از این نگاه بررسی می‌کنیم و از بابت آب شرب مردم و تأمین آن مسئله را می‌بینیم و نه گردشگری و حتی باز هم از نگاه مسئله گردشگری ما باید بررسی کنیم که آیا آبشار مصنوعی در حوزه گردشگری خرم‌آباد یک نیاز اساسی است؟ خیر! چراکه ما پتانسیل‌های دیگری در خرم‌آباد داریم و چرا روی باغ‌های خرم‌آباد و حفظ آن و تبلیغ آن و استفاده از آن‌ها تلاشی نکنیم؟ ما در شهر خرم‌آباد پتانسیلی مانند سنگ‌نبشته را داریم که در یک دوره نه‌چندان دور سنگ‌نبشته که یک اثر تاریخی است را با سیم برش از وسط خیابان شریعتی به چند متر آنورتر منتقل می‌کنند که یک اشتباه مهلک در جذب گردشگر است، سنگ‌نبشته یک گوشه افتاده است و آیا کار تخصصی روی آن به حیث آلودگی‌های محیطی انجام می‌گیرد؟ یا گرفته است؟ موضوع محیط‌زیست یک موضوع بین‌رشته‌ای است و آلودگی صوتی و هوا اگر وجود دارد به معنای آن نیست که فقط ما آدم‌ها از آن متضرر می‌شویم! آدم‌ها در ردیف یک این آلودگی‌ها هستند، اما اثر تاریخی در این بخش هم آسیب می‌بیند، قلعه فلک‌الافلاک هم آسیب می‌بیند، مناره آجری هم آسیب می‌بیند، منابع آبی آسیب می‌بینند و به‌تبع آن دیگر آبی نیست که بتوان با گرداب سنگی گردشگری جذب کرد. من فکر می‌کنم اگر شهرداری دنبال جذب گردشگر است بهتر است روی این سرمایه‌ها کار کند، روی قلعه و حاشیه اطراف آن کار کنیم، آزادسازی حریم قلعه یکی از مطالبات عمومی مردم است و همیشه هم همه‌ی دولت‌ها و نهادها و دستگاه‌ها دنبال آزادسازی حریم قلعه بوده‌اند. اگر می‌خواهیم برای شهر خرم‌آباد کاری صورت دهیم، حریم قلعه را آزاد کنیم، یا در پارک‌های جانبی قلعه با ساخت المان‌ها، مراکز فرهنگی و تفریحی در آنجا به جذب گردشگر بپردازیم و من فکر می‌کنم بدترین راه برای جذب گردشگر همین ساخت آبشار مصنوعی است و این در حالی است که برای ساخت آن توجیهی جز جذب گردشگر نمی‌شنویم.

گلونی: درحالی‌که در همین حریم قلعه فلک‌الافلاک آب‌های روان برای انجام کارهای مناسبی مانند جذب گردشگر فراوان است و این یادآوری می‌کند که نیازی به مصنوعی سازی نیست.

بله، وقتی چیزی به شکل طبیعی وجود دارد چرا از آن استفاده‌ای نکنیم؟ و همیشه حاشیه را به جای متن می‌چسبیم، خرم‌آباد شهری دارای چشمه‌های فروان است و باید این چشمه‌ها مناسب‌سازی شوند تا گردشگر برای دیدن آن‌ها جذب شود. مثلاً، شهر نیاسر در استان اصفهان، یک چشمه در همین شهر نیاسر در کنار مراسم سالانه گلاب‌گیری و دو چشمه‌ای که در مرکز شهر نیاسر وجود دارد و مردم از سراسر کشور می‌آیند و آن چشمه را می‌بینند به جذب گردشگر پرداخته‌اند، چراکه بستری برای مناسب‌سازی آن ایجاد شده است و به قولی تجاری شده است. این در حالی است که چشمه‌ی گلستان و چشمه‌ی شَوا و ظرفیت‌های دیگری فقط در حوزه منابع آبی در شهر خرم‌آباد وجود دارد و ما به آن نمی‌پردازیم. من فکر می‌کنم برای پیشرفت در هر زمینه‌ای سه مؤلفه وجود دارد تا یک بخش به آن نائل آید، اول، نیروی انسانی متخصص که گمان می‌کنم خرم‌آباد این ظرفیت را دارد، چراکه معماران و شهرسازانی بسیار ماهر در خرم‌آباد که با مدل‌های مختلف شهرسازی که مبتنی بر آمایش سرزمینی باشند وجود دارند و قطعاً متخصصان محیط‌زیستی قوی داریم که می‌توانند در این زمینه به مدیران اطلاعات قوی بدهند. دوم منابع مالی، درست است که ما از لحاظ مالی در شرایط مناسبی نیستیم، اما حقیقتاً می‌توان جلوی هزینه‌های غیرضروری را گرفت و این شرایط ایجاب می‌کند که گزیده‌تر و عقلانی‌تر هزینه کنیم و البته آن‌قدری منابع مالی وجود دارد که بتوانیم کار درست انجام دهیم و سوم، مدیریت، من گمان می‌کنم این ایرادات متوجه مدیریت است، باید دید این  مشکل متوجه یک مدیر است یا متوجه پروسه مدیریت در شهر خرم‌آباد است. بالاخره در مدیریت شهری چند دستگاه با یکدیگر کار می‌کنند که فقط شهردار در آن دخیل نیست و شهردار تابع تصمیمات شورای شهر است و کارش را انجام می‌دهد و البته می‌تواند طرح‌هایی پیشنهاد دهد، اما خب نگاه دولت در این زمینه و نمایندگان مردم و تأمین بودجه در این راه بسیار حائز اهمیت است. پرداخت عوارض بسیار مهم است که بخش مهمی از منابع مالی گرداندن شهر را تأمین می‌کند و باید دید کجای این پروسه مشکل دارد، من فکر می‌کنم کسی که می‌خواهد در شهر خرم‌آباد مدیریت کند علاوه بر مدیریت باید خصوصیات دیگری هم داشته باشد.

پایان پیام

‌گفت‌وگو: ساسان عسکری‌عالم

بخش دوم این گفت‌وگو را بخوانید

کد خبر : 29658 ساعت خبر : 2:57 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=29658
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات