نشست «جریان شناسی هنر و ادبیات انقلاب» برگزار شد

نشست «جریان شناسی هنر و ادبیات انقلاب» به مناسبت سی و هشتمین سال پیروزی انقلاب عصر روز شنبه نهم بهمن‌ماه به همت فرهنگسرای ارسباران در خانه موزه استاد مطهری برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در این نشست دکتر اردشیر صالح‌پور از اساتید پژوهش هنر و کارشناس تئاتر، هدایت جلسه را عهده‌دار بود ایشان در مورد ادب و هنر بعد از انقلاب اسلامی، به ایراد سخنرانی پرداختند. ریشه‌های لغوی فرهنگ و هنر را واکای کردند و انقلاب اسلامی را انقلابی فرهنگی نامیدند.

ایشان از  کتاب، معجزه‌ی دین ما به عنوان معجزه‌ای فرهنگی یاد کردند و در ادامه بیان کردند ادبیات را جز ۷ دسته‌بندی هنر که یونانیان انجام داده‌اند نمی‌توان دانست اما ادبیات تمامی زاویای هنر را در بر می‌گیرد. و با ذکرمثال‌هایی ملموس برای حاضران تعبیر کردند که هیچ ملتی مثل ملت ایران در جهان به ادبیات نپرداخته است. این کارشناس عرصه پژوهش و تئاتر در بخش‌ مهمی از سخنانش به این مطلب اشاره کرد که قبل از بروز هر جریان انقلابی نخستین تجلیات آن در هنر نمایان می‌شود.

سخنران دیگر مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین فخرزاده از اساتید حوزه و دانشگاه بودند که در مورد خاطره‌نگاری بعد از انقلاب اسلامی به ایراد سخنرانی پرداختند. از نکات مهم در سخنان ایشان می‌توان به رابطه متقابل هنرمند و انقلاب اشاره کرد. حرکتی که هنرمند هم‌پای مبارزه‌ها، شعارها و حرکت‌های مسلحانه و سخنرانی‌ها به نوعی دیگر با ابزار خودش بوجود آورده است. ایشان خاطره‌نگاری را پررنگ‌ترین زمینه ادبی در انقلاب اسلامی دانستند و در باب اهمیت آن اشاره به تاسیس و فعالیت واحد خاطرات انقلاب اسلامی در کنار واحد دفاع مقدس در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی داشتند.

در بخش پایانی این مراسم که بیشترین زمان را به خود اختصاص داده بود، دکتر سلیمانی رییس فرهنگسرای ارسباران درباره گرافیتی‌ها و نقاشی‌های دیواری شهدا در شهر تهران، به ایراد سخن پرداختند. آغاز کلام ایشان با توجه به موضوع سخنرانی با نام شهدا همراه بود که همین امر موجب یادآوری ماجرای تلخ شهدای جان‌فشان آتش‌نشانی در حادثه ساختمان پلاسکو و تاثر و اشک‌های ایشان گشت.

دکتر سلیمانی گزارشی تصویری در مورد گرافیتی‌ها و نقاشی‌های دیواری شهدا در شهر تهران را برای حاضرین آماده کرده بودند و روی تصاویر توضیحات لازم را ارائه می‌دادند. ایشان در مورد اهمیت نقاشی‌های دیواری شهدا در شهر تهران، گفتند: اگر تهران را الگو در نظر بگیریم فردی که تا به حال وارد شهر تهران نشده، ناخودآگاه با عکس و تصاویر شهدا روبرو می‌شود که روی دیوارها هست و این تبدیل به یک ویژگی شده است.

وی با اعلام آمار کار کردن ۷۶۲ اثر نقاشی دیواری با موضوع شهدا  در پایان سال ۹۴ در شهر تهران، در مورد پویا بودن این ویژگی به تحلیل نقاشی‌ها در چهار دوره پرداخت. ایشان گفت: دوره اول از زمانی است که انقلاب اسلامی شروع می‌شود و تا پایان دفاع مقدس که یک دوره ده ساله است ادامه دارد. بعد از آن دوره دوم  از سال ۶۷ تا سال ۷۵ است. دوره‌ی سوم از سال ۷۵ تا سال ۹۱ است که خیلی از متخصصین وارد این عرصه شده‌اند و کار کردند و از سال ۹۱ به بعد وارد دوره چهارم شدیم.

سپس با نمایش تصاویر به ذکر مثال‌ها و ویژگی‌های نقاشی‌های گرافیتی و دیواری در این چهار دوره پرداختند.

پایان پیام

 

کد خبر : 33507 ساعت خبر : 0:02 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=33507
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات