جک قومیتی زشت است

پایگاه خبری گلونی، رضا ساکی: بارها رفقایم را به مدارا و نادیده گرفتن توهین‌ها سفارش کرده‌ام و مثلا در جریان غائله سریال سرزمین کهن، نظری برخلاف دوستانم داشته‌ام و از آن برداشت توهین نکرده‌ام. اما در این فقره واقعا از دست آقای شهریاری ناراحت شدم. این حرف سخیف، من و دوستانم را که برای فرهنگ لری کار می‌کنیم آزرده کرد.

دوستانی که ما را متهم می‌کنند که سخت‌گیری می‌کنید باید بدانند که همین آسان گرفتن ما باعث شد که جک‌های لری چنین فراوان شد و برخی گزاره‌های زشت برای برخی مردم ایران به عنوان ویژگی قوم لر قلمداد شد.
من معتقد به آزادی بیان هستم اما احمق پنداشتن لرها را نه مصداق طنز می‌دانم نه مصداق شوخی نه مصداق آزادی بیان. این گزاره که مگر ما تهرانی‌ هم باید از جک‌های فارسی ناراحت شویم هم گزاره‌ای غلط است و ربطی به بحث ما ندارد و مغالطه‌ است.
شفاف و لری عرض می‌کنم: لرها را خر فرض کردن توهین و بی‌ادبی است. دوره ما دوره عبید نیست که بشود هر چیزی را گفت. عبید هم اگر به قزوینی‌ها چیزی گفته است لزوما کار خوبی نکرده است. عصر ما عصر رسانه است. ما لرها مردم کوهستانیم و سخت رنجیم اما خنده‌های آقای شهریاری خیلی زود ما رنجانده است. جکی که آقای شهریاری تعریف می‌کند جک سیاه است و به قول دکتر محسن رنانی، ضدتوسعه کشور عمل می‌کند.

شفاف می‌گویم ما لرها از این که ویژگی‌هایمان مانند غیرت، سادگی، راستگویی و… در جک‌ها مسخره می‌شوند آزرده می‌شویم و در عجبم که چرا برخی اصرار دارند که روشنفکر باشیم و وقتی کسی ما را مسخره می‌کند، تشویقش کنیم. خیر من این گونه نیستم و عقیده دارم این جک‌ها علیه وحدت ملی و علیه لرهایی است که صادقانه پای تمامیت ارضی کشور ایستاده‌اند. تکرار می‌کنم. جک قومیتی زشت است و نه لرستان ایرلند است و نه ایران انگلستان است و لزوما اگر در اروپا کاری می‌کنند به ما مربوط نیست. اینجا ایران است و جک قومیتی دست من را در دست گیلگ و بلوچ و… نمی‌گذارد و ما را نه در کنار هم، که در مقابل هم قرار می‌دهد.
بگذارید خاطره‌ای تعریف کنم. یک بار سوار آژانس بودم و راننده نزدیک بود با یک خانم تصادف کند. مقصر خانم بود اما سرش را از شیشه بیرون آورد و خطاب به راننده گفت: لری؟ منظورش از رانندگی لری رانندگی افتضاح بود، اما آیا ده سال پیش هم وقتی کسی جلویش می‌پیچید می‌گفت لری؟ یا این گزاره به‌تازگی در ذهنش جا افتاده بود؟ از بس که به ریوندی‌ها و شهریاری‌ها سخت نگرفتیم!
از نمایندگان مجلس و از کاربران لر می‌خواهم عذر آقای ریوندی و عذرخواهی احتمالی آقای شهریاری را بپذیرند. فحاشی به آنها بدیهی است که زشت و محکوم است.

پایان پیام

بیشتر بخوانید:

– ریوندی و شهریاری دل لرها را شکستند+فیلم

– علیه ریوندی و شهریاری اعلام جرم شد

– عذرخواهی حسن ریوندی از قوم بزرگ لر+فیلم

– عنانِ از کف رفته محمود شهریاری + فیلم

کد خبر : 37232 ساعت خبر : 8:55 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=37232
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات