ایرانی‌ها کار جمعی بلدند

ایرانی‌ها کار جمعی بلدند

به گزارش پایگاه خبری گلونی، حسن بختیاری‌زاده، فعال سیاسی و عضو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، در یادداشتی تلگرامی نوشت:

بعضی صاحبنظران با تأثیرپذیری از احمد فردید، فیلسوف شفاهی ایرانی،در سال های گذشته درباره نبود و ضعف”روح جمعی” در میان ایرانیان، نوشته ها و اظهارات مختلفی را منتشر و ابراز کردند.

این نوشتار به دو نمونه مورد اشاره این صاحبنظران درباره نبود روح جمعی در میان ایرانیان می پردازد و به این پرسش پاسخ می دهد که این نمونه ها، چه نسبتی با ادعای مورد اشاره دارد؟ عده ای با توجه به شکست های ایرانیان در ورزش های جمعی مانند فوتبال و والیبال، باور داشته اند ایرانیان به سبب ضعف در کار جمعی نمی توانند در این ورزش ها، موفق باشند.

حال آنکه در ورزش های انفرادی مانند کشتی و کاراته، عملکرد قابل قبولی دارند. اما به نظر می رسد از آن زمان که مربیانی مانند ولاسکو و کی روش به ورزش ایران راه یافتند و توانستند موفقیت های مهمی را به ارمغان آورند، این موضوع آشکار شده که شکست های پیشین در ورزش های جمعی، بیش از آنکه با نبود و ضعف روح جمعی در میان ایرانیان ارتباط داشته باشد، به نبود مربیان باکیفیت در ورزش ایران بازمی گردد.

اینکه در آن دوشنبه شب خاطره انگیز، پس از برزیل به جام جهانی رفتیم، به عملکرد مطلوب کی روش و تیم او بازمی گردد.

اگر در دوره های پیشین نیز از توانمندی های مربیان بزرگ برخوردار بودیم، این مسیر را به آسانی طی می کردیم. اگر روح جمعی در میان ما نبود، اکنون در حسرت جام جهانی به سر می بردیم و در والیبال نیز همچنان، در برابر ژاپن و کره بازنده بودیم و نمی توانستیم مشتاقانه مسابقات لیگ جهانی والیبال را تماشا کنیم.

ایرانی‌ها کار جمعی بلدند

برخی صاحبنظران، معتقدند ضعف روح جمعی در میان ایرانیان به ضعف نظام حزبی، انجامیده است. آنان بر این باورند که اگر ایرانیان با فعالیت جمعی آشنا بودند، احزاب در نظام سیاسی ایران، جایگاه مهمتری داشتند.

اما بررسی های تاریخی، نشانگر آن است که هرگاه حکومت به بحران اقتدار دچار شده و یا از اعمال اجبار بر احزاب خودداری کرده، این تشکل های سیاسی توانسته اند در ایران، فعالیت موفقیت آمیزی داشته باشند.

بعنوان مثال، حزب توده در سال های پس از شهریور ۱۳۲۰ توانست در ایران چند ده هزار نفر را جذب کند. اگر روح جمعی در میان ایرانیان چنان ضعیف بود که مانع تحقق فعالیت حزبی می شد، حزب توده نمی توانست چنین عملکردی داشته باشد.

ضعف حزب گرایی را در ایران، باید به فشار حکومت، هزینه بالای فعالیت های سیاسی و دوری ایرانیان از شفافیت سیاسی نسبت داد.

ایرانیان برخلاف برخی دیدگاه ها، از قابلیت های لازم برای فعالیت جمعی برخوردارند. به نظر می رسد افسانه نبود و ضعف روح جمعی میان ایرانیان، خود به عامل بازدارنده در برابر فعالیت های گروهی بدل می شود.

افسانه ای که باید آن را به باد سپرد تا یکی از موانع ذهنی و وهم آمیز فعالیت های گروهی اجتماعی در ایران، سست شود.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 44317 ساعت خبر : 1:38 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=44317
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات