آری کنکوری‌ها به پزشکی

آری کنکوری‌ها به پزشکی

به گزارش پایگاه خبری گلونی،‌ رئیس سازمان سنجش با اشاره به اینکه کنکور به کنکور تجربی تبدیل شده است، گفت: «بیشترین شانس قبولی در رشته انسانی و ریاضی است. به ظرفیت پذیرش ۷۴۴ هزار نفر در کنکور ۹۶ اظهار وجود دارد و در گروه علوم ریاضی، ۱۳۷ هزار داوطلب در جلسه آزمون حاضر بودند و ظرفیت موجود در دانشگاه‌ها ۲۳۵ هزار نفر است که این ظرفیت بدون احتساب دانشگاه آزاد است بر همین اساس شانس قبولی در رشته ریاضی ۱۷۱ درصد است.»

شاید دلیل گرایش نداشتن کنکوری‌ها به رشته‌های فنی و مهندسی وانسانی را در درصد بالای بی‌کاری مهندسان و اشباع ظرفیت بازار از مشاوران و وکلا و فارغ‌التحصیلان انسانی دانست. درصد بیکاری ۲۲ درصدی در رشته‌های فنی و مهندسی، ۲۳ درصدی در ساختمان سازی و ۲۶ درصدی در علوم پایه و محض و ۱۵ درصدی علوم انسانی نشان می‌دهد که بازار کار پذیرای کار‌شناسان این رشته‌ها نیست. همین حالا هم در خیابان‌ها ۱۴۰ درصد آدم‌ها مهندسند، کافی است شما کسی را با این عنوان صدا کنید و بعد ببینید چند نفر جوابتان را می‌دهند.

دوران گذار از علوم فنی، یک زنگ خطر بزرگ برای کشور است، اینکه همه حمایت نشدن‌های صنعتی و بی‌توجهی به کارآفرینان واحدهای تولید محصولات وطنی خودش را در همین عدم تمایل جوان‌ها به انتخاب این رشته‌ها نشان می‌دهد. رشته‌های علوم انسانی هم در بی توجهی محض به سر می‌برنند، عدم امنیت شغلی فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها را نشانه می گیرد تازه وقتی که کار مناسب را پیدا کنند. به‌نظر می‌رسد که عنوان پزشک بی‌کار را بیشتر از مهندس بی‌کار برای فرزندانمان می‌پسندیم، بالاخره نمی‌توانیم منکر اعمال سلیقه فردیمان به آن‌ها تا حدی، در انتخاب رشته‌هایشان باشیم. کنکورهای بی‌هدف و توجه به مدرک‌گرایی به هر قیمتی، بر این بی‌رغبتی دامن زده. دوران گذار از رشته‌های کلاسیک و لوکس مثل برق و مخابرات و معماری و عمران و مکانیک و وکلات و مشاوره و روانشناسی سر رسیده‌است.

آری کنکوری‌ها به پزشکی

باید قبول کنیم که برای کارورزی فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها و پیوند دانشگاه و صنعت ودانشگاه و جامعه این حوزه‌ها دیر جنبیدیم. آش داغ این رشته‌ها هم بالاخره سرد شد و از دهان افتاد. پردیس‌ها و دانشگاه‌های غیرانتفاعی و هزینه‌های بالای تحصیل در این رشته‌ها هم در این بی‌رغبتی دخیل هستند. این روز‌ها به لطف این دانشگاه‌ها می‌توانی در هر رشته‌ای تحصیل کنی، حتی اگر شب در خواب خودت را در کلاس ببینی، صبح روی گوشی تلفن همراهت پیامک دعوت به تحصیل در آن رشته را می‌بینی. این آمار قبولی ۱۷۱ درصد در رشته ریاضی هم همین پیام را می‌دهد برای قبولی در آن کافی‌ست فقط اراده کنید حتی لازم نیست «مداد و پاک‌کن نرم» هم همراه داشته باشین.

پایان پیام

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

کد خبر : 49697 ساعت خبر : 9:50 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=49697
اشتراک در نظرات
اطلاع از
2 Comments
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

بسیار عالی بود

ممنون از مقاله ی خوبتون