خرید پایان‌نامه‌ها، فرصت یا تهدید

به گزارش پایگاه خبری گلونی، احمدی؛ معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: «دانشگاه‌ها می‌توانند پایان‌نامه‌ها را در ازای تأمین حق مالکیت فکری در اختیار صنعت یا افراد بگذارند.»

البته اگر چیزی به نام حق مالکیت اثر از پایان‌نامه مانده باشد تا بتوان آن را در اختیار صنعت یا افراد دیگر قرار داد. ظاهراً دانشگاه‌های کشور از رواج خرید و فروش پایان‌نامه بی‌خبرند. بازار پایان‌نامه‌های تقلبی در یک دهه اخیر رونق گرفته است. مدرک‌گرایی و گسترش رشته‌های دانشگاهی و تحقق شعار هر ایرانی یک دانشگاه باعث این پایان‌نامه‌ها به صورت تصادفی در اختیار متقاضیان قرار بگیرد. حتی ورود کمیسیون قضایی مجلس به بحث خرید و فروش پایان‌نامه‌ها هم جلوی فروش آنها را نگرفت. سامانه‌های ثبت پایان نامه‌ها تا حد زیادی می‌توانند جلوی تقلب در این حوزه را بگیرند اما در همه سامانه‌های ثبتی همیشه یک مشکل بزرگ وجود دارد و ترافیک زیاد آنها مانع ارتقای کیفیت خدمت‌رسانی می‌شود.

مقرر شده همه دانشگاه‌ها پایان‌نامه‌هایشان را بر روی سامانه ایران‌داک قرار دهند،‌ تا افراد متقاضی با حفظ حقوق مالکیت به آنها دسترسی داشته باشند که برای همه امکان جست و جو را نیز ایجاد می‌کند، اما همه این طرح‌ها و حتی طرح اقامه دعوی از دانشجویان متخلف همه جلوی تقلب‌ها در این حوزه را نگرفته. هزینه‌های خرید پایان نامه هم از دو میلیون تومان برای کارشناسی ارشد تا شش میلیون تومان برای دکترا در نوسان هستند. به‌نظر می‌رسد اولین چیزی که برخی دانشجویان مراکز خاص آموزشی در آستانه فارغ‌التحصیلی در گولگ سرچ می‌کنند این عبارت است «هزینه خرید پایان نامه.» بعد هم با یک شماره تلفن راهی یک آدرس در خیابان انقلاب تهران می‌شوند. هرچند فراوانی شعبات دیگر آنها در سطح کشور را هم نباید نادیده گرفت.

ظاهراً تصاویر انتقال پایان نامه‌ها در دانشگاه اصفهان با کامیون در فضای مجازی باعث موضع‌گیری معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم شده، هرچند که بعید به‌نظر می‌رسد برای استفاده علمی ۲ تُن پایان‌نامه را بار کامیون کنند. بیشتر به‌نظر می‌رسید قرار است این پایان‌نامه‌ها در حوزه بازیافت زباله‌ها خشک مورد استفاده قرار بگیرند تا در یک فرآیند صنعتی روبه رشد.

پایان پیام

کد خبر : 50429 ساعت خبر : 2:16 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=50429
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات