این حال بد خزر است+فیلم

این حال بد خزر است+فیلم

پایگاه خبری گلونی، رضا ساکی: یکی از بدبختی‌هایی که طبیعت شمال کشور با آن مواجه است زباله است. این را البته شما بهتر از من هر کسی می‌دانید اما باید بدانید ما در شمال کشور انواع زباله داریم و این انواع زباله انواع آسیب را به محیط زیست خزر وارد می‌کند.

یکی از مهم‌ترین آسیب‌های زباله در شمال کشور زباله‌هایی است که خود مردم بومی تولید می‌کنند. یعنی زباله‌ای که اهالی شهرها و روستاها تولید می‌کنند و به رودخانه‌ها می‌ریزند. رودخانه‌ها در شمال کشور محلی هستند برای راحت شدن مردم از شر زباله. تقریبا در اکثر نقاط شمال زباله‌ها یا در جنگل های سه میلیون ساله هیرکانی رها می‌شوند و یا به رودخانه‌ها ریخته می‌شوند.

رودخانه‌هایی که در جلگه گیلان و مازندران و گلستان جاری هستند همه به خزر می‌ریزند. محل پیوستن این رودخانه‌ها به خزر اغلب مناطقی است که گردشگر کمتری به آنجا می‌رود. برخی از این مناطق به خصوص در شرق گیلان سواحل غیرقابل دسترسی هستند که جاده کشی هم ندارند. پس تعداد کمی از مردم و گردشگران شمال کشور به محل ریختن یک رودخانه به خزر رفته‌اند و آن را از نزدیک دیده‌اند. اما تجربه کنید و به محل پیوستن یک رودخانه به خزر بروید صحنه‌هایی عجیب خواهید دید.

زباله‌هایی که مردم به رودخانه می‌ریزند تا به دریا برود در محل تلاقی رود و دریا دپو می‌شود. یعنی نه دریا آنها را می‌پذیرد و نه رودخانه و آن همه زباله در میان خزر و رودخانه سرگردان می‌شوند.

این حال بد خزر است+فیلم

نمونه‌اش محل ریختن رودخانه اشموک در کیاشهر گیلان است. این منطقه ساحلی شنی و نرم دارد که ماشین نمی‌تواند در آن تررد کند. تقریبا بکر است و گردشگران کمی به آن وارد می‌شوند. این منطقه اما پر از زباله‌های عجیب و غریب است. همه زباله‌هایی که مردم به رودخانه اشموک می‌ریزند در ساحل  و در نزدیکی رودخانه جمع می‌شود.

این حال بد خزر است. زباله بلای جان طبیعت شمال کشور است. در روزی که از این منطقه بازدید کردیم لاشه یک فوک خزری را نیز دیدیم که شاید ماه‌ها از مرگش گذشته بود.

پایان پیام

کد خبر : 57848 ساعت خبر : 2:59 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=57848
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات