مکتب‌خانه موسیقی و خانه کمانـــچه لرستان راه‌اندازی می‌شود

مکتب‌خانه موسیقی و خانه کمانـــچه لرستان راه‌اندازی می‌شود

در دیدار مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان هماهنگی‌های لازم در خصوص راه‌اندازی مکتب‌خانه موسیقی و خانه کمانچه لرستان صورت گرفت.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در این دیدار که معاون هنری اداره کل و رئیس انجمن موسیقی استان نیز در آن حضور داشتند، حجت‌الاسلام حمیدرضا حنان، موسیقی را میراث معنوی لرستان دانسته و گفت: ایجاد مکتب‌خانه‌ی موسیقی با هدف تحقیق و پژوهش در حوزه‌های مختلف موسیقی استان صورت خواهد گرفت که پس مکاتبات لازم با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز آن صادر گردیده است.

وی افزود: همچنین راه‌اندازی خانه کمانچه استان و موزه‌ی ملی کمانچه ایران نیز در دستور کار ما قرار دارد که نیاز است با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در خصوص جانمایی و مکان‌یابی مناسب و درشان پیشینه غنی و کهن موسیقی لرستان اقدام کرده و اعتبارات لازم را دریافت نماییم.

مکتب‌خانه موسیقی و خانه کمانـــچه

در بخش دیگری از این دیدار، سلیمانی، مدیرکل میراث فرهنگی استان نیز، ضمن استقبال از ایجاد مکتب‌خانه موسیقی و خانه کمانچه استان، گفت: از تمام ظرفیت‌های موجود در استان برای ایجاد این مراکز بهره خواهیم گرفت و در صورت نداشتن منع قانونی بخشی از  بنای تاریخی ” خانه آخوند ابو ” در خرم‌آباد را که در حال حاضر در دست مرمت است به این موضوع اختصاص خواهیم داد.

فرید رحمتی معاون هنری اداره کل نیز در این جلسه به جایگاه ویژه‌ی موسیقی در فرهنگ لرستان اشاره کرد و گفت: اولین استانی بودیم که در راستای ایجاد مکتب‌خانه موسیقی، از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست مجوز کرده‌ایم و انشا الله با همکاری اداره کل میراث فرهنگی به‌زودی شاهد راه‌اندازی هم‌زمان آن در کنار خانه‌ی کمانچه لرستان خواهیم بود.

در بخش پایانی این دیدار، امین عباسیان، رئیس انجمن موسیقی استان، ایجاد موزه‌ی ملی کمانچه در لرستان را گامی مؤثر در جهت حراست از میراث فرهنگی و هنری استان دانست و گفت: در این موزه کمانچه‌های تولیدشده در مناطق مختلف کشور و همچنین کشورهای همسایه به نمایش درخواهد آمد تا علاقه‌مندان بتوانند با گونه‌های مختلف این ساز آشنا شوند.

پایان پیام

کد خبر : 56334 ساعت خبر : 4:44 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=56334
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

سلام . به شخصه صدایی زیباتر و حزن انگیزتر از صدای کمانچه نشنیدم و واقعا که این صدا گویا سحرآمیز است . درود بر لرتباران که نوای کمانچه را جز لاینفک موسیقی زیبای خود دارند به جرات می توان گفت نواهای لری کم نظیرند .