اهمیت پشتوانه پژوهشی در فعالیت‌های رسانه‌ای

معاون برون مرزی صداوسیما با تاکید بر اینکه رسانه‌های برون مرزی در خط مقدم نبرد رسانه‌ای قرار دارند، گفت: در صحنه پیچیده نبرد رسانه‌ای، هیچ پشتیبانی مهم‌تر از عقبه فکری و پشتوانه پژوهشی نیست.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، پیمان جبلی در مراسم نکوداشت هفته پژوهش و رونمایی از پژوهشنامه رسانه بین الملل که با حضور تعدادی از مدیران و پژوهشگران حوزه برون مرزی و اساتید دانشگاه‌ها در مجموعه سعادت‌آباد برون مرزی برگزار شد، گفت: برای تاثیرگذاری پیام و عملیات رسانه‌ای، پژوهش باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

او با اشاره به اینکه در صحنه تحولات پیچیده، سخت و سیال مصاف رسانه‌ای، رسانه‌ها در عین سرعت و دقت باید از اتقان علمی هم برخوردار باشند به اهمیت پژوهش تاکید کرد.

معاون برون مرزی با تاکید بر اینکه از پژوهش باید به عنوان عقبه تولید پیام استفاده شود، افزود:در صحنه پیچیده نبرد رسانه‌ای، ما بیش از پیش به پشتیبانی‌های مختلف نیاز داریم اما هیچ پشتیبانی مهمتر از عقبه فکری و پشتوانه پژوهشی نیست.

جبلی با اشاره به اهمیت پژوهش‌های برنامه‌ای بیان کرد: رسانه مدار بودن پژوهش‌ها به معنای آن است که ضمن رعایت استانداردهای عملی و دانشگاهی، رویکرد و کارکرد رسانه‌ای و کاربردی نیز دارند.

او به اهمیت برگزاری نشست‌های اندیشه ورزی در برون مرزی تاکید و اضافه کرد: در این دوره، اتاق فکر واقعی برون مرزی، پژوهش است.

معاون برون مرزی با تاکید بر ویژگی توقف‌ناپذیری فعالیت‌های رسانه‌ای و اهمیت تحلیل آنلاین (برخط) افزود: در کنار آن باید یک شبکه منسجم تحلیل مبتنی بر پژوهش باشد که ضمن عملیاتی، سریع و به روز بودن، ترسیم دقیق از رقبا و چشم انداز داشته باشد.

مدیر مسئول پژوهشنامه رسانه بین الملل با اشاره به رهنمود مقام معظم رهبری مبنی برلزوم نقش آفرینی برجسته پژوهش در همه حوزه ها؛ همکاری، همفکری و هم افزایی متقابل برون مرزی با اساتید و نخبگان و پژوهشگران از جمله در قالب پژوهشنامه رسانه بین‌الملل را ارزشمند خواند و گفت: این تعامل برای تولید پیام سودمند است و اهمیت دارد که توسعه و استمرار یابد.

او  با تاکید بر اینکه پژوهش اختصاص به یک روز یا یک هفته ندارد، اظهار کرد: پژوهش نیاز مستمر رسانه‌های برون مرزی است و مهم است که با توجه به تحولات جدید، توسعه یابد.

در بخش دیگر این نشست احمد کاظمی، مدیر پژوهش‌های کاربردی برون مرزی نیز با اشاره به اینکه پژوهش‌های برون مرزی در دو قالب پژوهش‌های برنامه‌ای و پژوهش‌های معطوف به آسیب شناسی، تکمیل و توسعه ساختارها انجام می‌شود، افزود:تحلیل و تشریح راهبردی تحولات منطقه‌ای و جهانی؛ واکاوی نقش بازیگران؛ سناریوپردازی با رویکرد آینده پژوهشی و ارائه توصیه‌های رسانه‌ای و ایده‌های برنامه‌سازی، ویژگی اصلی پژوهش‌های برنامه‌ای است.

کاظمی با تاکید بر اینکه نقطه قوت پژوهش‌های برنامه‌ای در برون مرزی تبدیل شدن به تولیدات رادیویی و تلویزیونی است، گفت: پژوهش‌های معطوف به ساختارها در راستای بررسی، تکمیل و توسعه آرایش رسانه‌ای برون مرزی و با محوریت تبیین چالش‌ها، آسیب‌شناسی، تدوین راهبردها، امکان‌سنجی تأسیس شبکه‌های جدید، مخاطب‌شناسی، شناخت نقاط ضعف و قوت رقبای رسانه‌ای انجام می‌شود.

مدیر پژوهش‌های کاربردی برون مرزی  ضمن تشریح فعالیت جدید این بخش، هدف از انتشار پژوهشنامه رسانه بین الملل را تقویت تعاملات با مراکز دانشگاهی و استفاده از پتانسیل‌های آن‌ها در آینده پژوهشی رسانه‌ای، ترویج مطالعات راهبردی – رسانه‌ای در مطالعات منطقه‌ای و جهانی، تقویت تولید فکر در زمینه مباحث دیپلماسی عمومی و جنگ نرم، ترویج مطالعات راهبردی در عرصه‌های ارتباطات، روابط و حقوق بین‌الملل بویژه با محوریت دیپلماسی رسانه‌ای خواند.

پایان پیام

کد خبر : 63738 ساعت خبر : 1:43 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=63738
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات