فرق ایران با سوئیس در چیست

پایگاه خبری گلونی، رضا ساکی: ما در کشور عزیزان ایران که خیلی دوستش داریم از صبح تا شب درگیر بدیهیات هستیم. یعنی فرق عمده ما با سوئیس و نروژ در این همین است. آنها درباره بدیهیات حرف نمی‌زنند. یعنی برخی چیزها به طور ذاتی در آنها هست و بعد از تولد تا آخر عمر درباره آنها حرف نمی‌زنند.

اما ما در کشور عزیزمان از صبح تا شب و در تمام طول سال باید به خودروسازمان بگوییم که لطفا خودروی خوب و ایمن بساز. باید به کارمندمان بگوییم لطفا اختلاس نکن. به ماموران بگوییم لطفا رشوه نگیر. باید به راننده‌مان بگوییم لطفا زنجیرچرخ ببند و به مسئولان‌مان بگوییم لطفا وعده الکی نده.

حالا حکایت سخنگوی وزارت بهداشت است که گفته است: «انتشار تصاویر عمل‌های جراحی در فضای مجازی توسط پزشکان غیرقانونی است و از نظام پزشکی خواسته‌ایم با خاطیان برخورد جدی کند.» یعنی شما اگر این خبر را به پزشکان هر کشوری نشان بدهی از تعجب شاخ درمی‌آورد و بلافاصله می‌گوید: «مگر در ایران از عمل فیلم می‌گیرند می‌گذارند توی وب؟» بعد اگر فیلم لامپ را نشانش بدهی قطعا در اولین فرصت خودش را حلق‌آویز خواهد کرد.

نکته اینجاست که وقتی دانشجوی پزشکی و پزشک مملکت نمی‌داند که نباید در اتاق عمل فیلم بگیرد و بگذارد روی اینستاگرام شما ا دیگران انتظار دارید در مصرف آب صرفه‌جویی کنند و یا کمربند ببندد و یا کتاب بخوانند؟ یعنی ممکن است در خیابانی اروپایی بیلبوردی با چنین جمله‌هایی ببینید: «آب مایه حیات است». «کتاب بخوانیم». «به پدر و مادر خود نیکی کنید». آنجا از این چیزها نیست چون این مسائل را در شکم مادر یاد گرفته‌اند.

این را نوشتم تا متذکر شوم ما هنوز در حال آموختن هستیم. هنوز گربه کوچه را با دمپایی می‌زنیم و هنوز با شیلنگ آب حیاط خانه را تمیز می‌کنیم. پس احتمالا ۴۰۰ سال طول می‌کشد که یکی از تیم‌های باشگاهی‌مان در آسیا قهرمان بشود چون آنها هنوز این نکته بدیهی را نمی‌دانند: پول باشگاه و پول ملت و پول اسپانسر را نخورید!

باقی بقای‌تان

پایان پیام

کد خبر : 65512 ساعت خبر : 3:18 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=65512
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات