هنرهای نمایشی خراسان امروز جامه اندوه به تن دارد

هنرهای نمایشی خراسان امروز جامه اندوه به تن دارد

مهدی شفیعی با انتشار پیامی درگذشت محمد شاهرودی پیشکسوت تئاتر خراسان را تسلیت گفت.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در متن این پیام آمده:

 خبر تلخ و اندوهناک بود، درگذشت ستاره‌ای درخشان از نسلی به‌یادماندنی. هنرهای نمایشی خراسان امروز جامه اندوه به تن دارد از داغ کوچ پیشکسوت نیک‌نام خود.

استاد محمد شاهرودی از نسلی بود که با باوری سترگ به هنر مقدس و پاک تئاتر عشق می‌ورزید و با این باور بر صحنه‌های نمایش این سامان نقش مهر می‌نشاند.

این‌جانب فقدان این هنرمند گران‌قدر را به خانواده آن مرحوم و جامعه فرهنگی و هنری خراسان و کشور تسلیت عرض نموده و از پروردگار بخشاینده برای روح ایشان مغفرت و آرامش و برای بازماندگان و خانواده محترمشان شکیبایی و سلامت آرزومندم.

مهدی شفیعی

مدیرکل هنرهای نمایشی

هنرهای نمایشی خراسان امروز جامه اندوه به تن دارد

خراسان بزرگ بخشی از ایران بزرگ و از دوران ساسانیان نامی سنتی و همگانی برای اشاره به نواحی شرقی ایران است و نام آن از دوران ساسانیان در ایران مرسوم شد. پیش از این، در زمان هخامنشیان و اشکانیان، این ایالت، پارساوا (پارتاوا، پهلَو، Parthava، یا پَرْثْوَ) نام داشت. ساسانیان گسترهٔ خود را به چهار بخش تقسیم کرده بودند که یکی از آن بخش‌ها خراسان به معنای «سرزمین خورشید» بود. گسترهٔ تاریخی خراسان شامل استان خراسان در ایران کنونی و بخش‌های زیادی از افغانستان و ترکمنستان امروزی بوده‌است. در مفهوم گسترده‌تر ازبکستان و تاجیکستان و بخش‌هایی از قرقیزستان و قزاقستان را هم می‌توان در قلمرو خراسان بزرگ تاریخی به حساب آورد. برخی نویسندگان همچون علی شریعتی خراسان بزرگ را مهد سیاسی ایران و برخی دیگر آن را حتی سرزمین مادری زبان و فرهنگ فارسی دانسته‌اند.

خراسان سرزمینی است که از غرب از دامغان و سبزوار آغاز می‌شود، و در شرق تا بلخ و رود جیحون کشیده شده‌است. از جنوب، تا شمال سیستان و غزنی و از شمال، به بخارا می‌رسد.

خراسان بزرگ شامل چهار بخش بوده‌است و هر بخش به نام فرمانروای آنجا مشهور بوده‌است. هر کدام از این چهار بخش را یک رب یا ربع می‌نامیده‌اند.

پایان پیام

کد خبر : 71271 ساعت خبر : 8:12 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=71271
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات