پایگاه خبری گلونی، محمدسعید اکبری: عدهای معتقدند سبب اصلی اتفاقاتی از قبیل کلاهبرداری اینترنتی یا تلفنی و حتی پیامکی، میتواند عدم فرهنگسازی باشد.
یعنی زیرساختهای مناسب برای ورود هر چیزی اعم از ماشین تا اینترنت تعبیه نشده است و جامعهای که استفادهٔ از ماشین و مسائل پیرامونِ آن را نیاموخته است قطعا در مشکلاتِ عدیدهای از جمله ترافیک و سوانحجادهای غوطهور خواهد شد و همینطور جامعهای که استفادهٔ درست از اینترنت و فضای مجازی را نداند در دام کلاهبرداران و سودجویان خواهد افتاد،
پس نیاز مفرط هر جامعهای قبل از ایجاد فضایی تازه و نو، فراهمسازی زیرساخت و فرهنگسازیِ استفاده از فضای مربوطه است و چون در ایران متولی اصلیِ تمام این امور دولت است، مردم دلیلِ این کاستیها را متوجه دولت میدانند و هرگز حاضر نمیشوند برای اعتلای این خلعها کاری خودجوش انجام بدهند. البته اگر هم انجام بدهند چون از دانش کافی مربوط به موضوع برخوردار نیستند خیلی اثربخش نخواهد بود.
اما عدهای دیگر بر این عقیدهاند که دولت وضیفهای ندارد و مردم خودشان باید دانش و اطلاعاتِ لازم را کسب نمایند و مسئولیت دولت ایجاد آسایش و رفاه است و مسئولیتی در قبال فرهنگ سازی ندارد، به نظر من این نظر کمی دور از منطق است و آن محصول یا چیزی که توسط هر شخصِ حقیقی یا حقوقی و یا حتی دولتی عرضه می شود باید دارای آموزشهای قبل از استفاده باشد و مصرفکننده را از طُرق مختلف تعلیم دهد که چگونه از آن محصولِ مورد نظر بهینه و درست استفاده نماید و اگر تعلیم و آموزش قبل از عرضه صورت نگیرد قطعا اتفاقات ناخوشایندی پیشرو خواهد بود و موجبِ سردرگمی دولت و مردم خواهد شد.
بشنوید:
تهیهکننده: رضا ساکی
نویسنده: پروین استکی
گویندگان: محمدشعبانپور و میثم کریمی
پایان پیام