حرکت به سمت توسعه پایدار اجبار است

وزیر صنعت گفت: امروز انتخاب صنعت سبز یک انتخاب نیست و یک اجبار است. به صورت اجباری ناگزیریم به این سمت حرکت کنیم.

به گزارش پایگاه خبری گلونی،  وزیر صنعت، معدن و تجارت در نوزدهمین همایش ملی صنعت و خدمات سبز گفت: جایگاه و اهمیت اقتصاد سبز در توسعه صنعتی و معدنی کشور امروز با مجموعه اطلاعاتی که صحنه ملی و بین‌المللی منتشر است بر کسی پوشیده نیست.

محمد شریعتمداری افزود: از مهم‌ترین شرایط محیطی بر صنعت کشور ملاحظات زیست محیطی است که باید تأکید همه ما در عرصه باشد و این امر در برنامه‌های مختلف ملی و بین‌المللی نمایان است.

وی ادامه داد: از مهم‌ترین توصیه‌ها قوانین ناظر بر بازیافت است. انطباق بین ضایعات صنایع و صنعت بازیافت یکی از مهم‌ترین اصولی است که یونیدو در همه کشورها تأکید می‌کند و مورد تأکید ما هم هست. مساله آلاینده‌ها هم از موارد مورد تأکید ماست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: محال ممکن است ما بدون فعالیت صنعتی بدون قید انجام بدهیم. مدتی از این معنا دور افتادیم و هر نوع صنعتی را در هر نقطه‌ای ایجاد کردیم و امروز تبعاتش را تحمل می‌کنیم. در همین شهر بزرگ تهران در برخی روزهای سال شرایطی فراهم می‌شود که شرایط زندگی برای مردم با دشواری رو به رو است.

شریعتمداری افزود: بی‌توجهی ما در بردن تأسیسات آب‌بر به مناطق خشک و بردن صنایع نیازمند گاز به نقاط دوردست مواردی از این دست بوده است.

وی تأکید کرد: ما الان ناچاریم به خاطر صنایع گسترده‌ای که در مرکز ایران ایجاد کردیم حجم بزرگی از آب را با هزینه‌های قابل ملاحظه از خلیج فارس و دریای عمان منتقل کنیم. مساله‌ای که برخی نقاط مشکل اجتماعی و سیاسی ایجاد کرده است یعنی مردم نیازمند آب شرب هستند اما ما به دلیل نیاز صنعتمان حتی نمی‌توانیم از آب صنعت یک لیتر کم کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: باید از این راه برگردیم و توسعه صنعتی را بر اساس علم و دانش امروزمان پیش ببریم.

شریعتمداری تأکید کرد: امیدواریم با همکارش مشترک صاحب‌نظران حوزه محیط زیست تا پایان سال جاری موفق شویم استراتژی توسع صنعتی ایران را بر پایه آمایش صنعتی در حدی که در اختیار ماست و تا حد مقدور متناسب با ملاحظات زیست محیطی تهیه کنیم.

وی ادامه داد: کاهش مصرف انرژی‌های تجدیدناپذیر در صنعت، کاهش استفاده از منابع طبیعی در صنعت، افزایش بهره‌وری منابع طبیعی، جایگزینی مواد کامپوزیت به جای موادی که از دل زمین بر می‌داریم، کاهش الاینده‌ها بر پایه استفاده از فناوری‌های نو از مهم‌ترین اصولی است که باید به آن توجه جدی کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: اگر این کار را نکنیم روند غلط ادامه پیدا می‌کند و ما را با توقف رو به رو می‌کند.

شریعتمداری اعلام کرد: ما با کمال تأسف تا سال ۹۲ هم بر انرژی‌بری افزودیم و هم از حیث ارزش افزوده عقب افتادیم. سرانه انتشار دی اکسید کربن در صنعت ما هم بالاتر از میانگین جهانی است.

وی تأکید کرد: امروز انتخاب صنعت سبز یک انتخاب نیست یک اجبار است. دنیا هم از اقتصاد کربن‌محور فاصله می‌گیرد. لذا عقل و منطق حکم می‌کند به سوی توسعه پایدار حرکت کنیم اما افزون بر این به صورت اجباری هم ناگزیریم به این سمت حرکت کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: ما در طی این دوره دولت تدبیر و امید در اجرای ماده ۴۶ قناون برنامه فهرستی از صنایعی که با لحاظ مسائل آمایشی و ملاحظات زیست محیطی تهیه شده‌اند برای رونق تولید و صنعت سبز تهیه کردیم که بسیار قدم خوبی است اگر برداشته شود.

شریعتمداری ادامه داد: در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی گام های خوبی برداشتیم. توسعه فعالیت ریلی در کشور در دستور کار است و یک ابرپروژه که رییس جمهور بر آن تأکید داشت قرار بر آن است بیش از ۳۰۰ هزار کشنده سنگین را از ناوگان کشور خارج کنیم و به جای آن ۲۰۰ هزار وسیله نقلیه تازه وارد ناوگان کشور کنیم.

وی اعلام کرد: بیش از ۴ هزار ساعت آموزش تخصصی در حوزه محیط زیست در صنعت صورت گرفته است. خوشبختیم که سازمان محیط زیست تنها ۲ درصد از صنایع کشور را آلاینده و تنها ۱/۶ درصد را آلاینده هوا تشخیص داده که البته من فکر می‌کنم اگر این موضوع با دقت بیشتری بررسی شود عدد بیشتر از این باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: رشد ۳۰۰ درصدی در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب داشتیم. در آب چرخانی ۳۷ درصد رشد داشتیم و رشد ۳۶ درصدی مطالعات تصفیه پسماند را در مجموعه واحدهای صنعتی کشور مشاهده می‌کنیم.

پایان پیام

کد خبر : 82259 ساعت خبر : 1:29 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=82259
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات