شعار قالیباف وارد سینما شد

نه فقط به این دلیل که به مسئله ۹۶ درصد و ۴ درصدی قالیباف و شعارهای او در زمان انتخابات اشاره می‌کند، اهمیت آن از این روست که به فاصله کم، اتفاقات در فضای سیاسی کشور به یک فیلم سینمایی راه پیدا می‌کند.

پایگاه خبری گلونی، رضا ساکی: فیلم «آینه بغل» ساخته منوچهر هادی یک فیلم کمدی است که از لحاظ ساختاری نقاط ضعف و نقاط قوتی دارد. نمی‌خواهم آینه بغل را از لحاظ فیلمنامه و یا نقاط قوت و ضعف و کمدی آن بررسی کنم. با کارگردانی اثر هم کاری ندارم  چون در تخصصم نیست. اما به گمان من یک اتفاق خوب در آینه بغل افتاده است که می‌خواهم به آن اشاره کنم.

در این فیلم با سکانس مواجه می‌شویم که جواد عزتی و نازنین بیاتی در نقش مرتضی و مهناز در دستشویی ۴۸ متری یک پنت‌هاوس در شمال تهران هستند و آنجا دارند با هم گفت‌وگو می‌کنند. دیالوگ‌هایی که در این سکانس ردوبدل می‌شود اهمیت خاصی دارد. نه فقط به این دلیل که به مسئله ۹۶ درصد و ۴ درصدی قالیباف و شعارهای او در زمان انتخابات اشاره می‌کند، اهمیت آن از این روست که به فاصله کم، اتفاقات در فضای سیاسی کشور به یک فیلم سینمایی راه پیدا می‌کند.

آینه بغل از این نظر کار مهمی انجام داده است. هر چه سینمای ما بتواند فاصله‌اش را با اتفاقات سیاسی و اجتماعی روزگار  کم کنند بهتر است و می توانند مخاطب بیشتری جذب کنند و بر روند رو به رشد جامعه اثر بگذارد. یعنی اتفاقات و حوادث سیاسی را نقد کنند و باعث آگاهی مردم و مسئولان شود.

شاید به روش دیالوگ‌نویسی سکانس این نقد وارد باشد که خیلی رو و گل‌درشت در مورد شکاف طبقاتی جامعه صحبت می‌شود، اما همچنان نقطه قوت این سکانس اشاره به همان شعار قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری است. گاهی وقتا خیلی طول می کشد تا اتفاقات سیاسی اجتماعی وارد فیلم‌ها بشوند، موضوع فیلم  قرار بگیرند و یا حداقل در یکی دو دیالوگ آنها اشاره بشود اما آینه بغل این راه را کوتاه کرده است.

البته گاهی هم مانند فیلم «عصبانی نیستم» خیلی زود و به موقع یک حادثه اجتماعی و سیاسی مضوع یک فیلم سیاسی سینمایی می‌شود اما  به هزار و یک دلیل به چاه توقیف ابدی می‌افتد.روزی که ما بتوانیم با سینما و سینماگران با سعه صدر برخورد کنیم  کشور می‌توانند در عرصه‌های مختلف فرهنگی هنری سیاسی و اجتماعی جهش داشته باشد و خود را در جهان آینده و پیشرو صاحب حرف ببیند.

پایان پیام

کد خبر : 73979 ساعت خبر : 2:39 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=73979
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات