لکنت در فرهنگ‌سازی

پایگاه خبری گلونی، مجید دریکوند – دانشجوی دکترای علوم محیط زیست: چندی پیش نائب رئیس محترم شورای شهر خرم‌آباد در راستای اشاعه فرهنگ درخت‌کاری مطالبی را ارائه نمودند که در کانال رسمی شورای شهر منتشر شد و خوانندگان آن مطلب را مرور نموده، نگارنده نیز ازجمله‌این خوانندگان بود.

این موضوع که در این موضوع تلاش کنیم و قدمی برداریم بسیار شایسته است و همت نائب رئیس محترم شورا هم قابل‌ستایش است چه اینکه نگارنده بارها شاهد حضور این منتخب مردم در محافل فرهنگی و جمع اهالی تشکل‌های مردم‌نهاد بوده است. هدف از این نقد نیز تنها ارتقاء کیفیت مطالبی است که از سوی یک مدیر، مسئول و یا منتخب مردم گفته می‌شود. قطعاً تمام کلمات و جملات مسئولین مورد واکاوی و کنکاش مردم فهیم قرار می‌گیرد و درصورتی‌که این مطالب نارسائی داشته باشد موجب تخریب رابطه بین مردم و مسئولین شده و طبعاً موجب ریزش و تضعیف سرمایه اجتماعی خواهد گردید.

جمله‌ای که نایب‌رئیس محترم شورای اسلامی شهر خرم‌آباد در مورد کسانی که به درختان آسیب می‌رسانند به‌کاربرده است عیناً به این شرح است:

درختان ریشه‌های حیات هستند. انسان‌های بی‌ریشه درختان را قطع می‌کنند.

این نوع اظهارنظر به‌منظور فرهنگ‌سازی دقیقا یکی از اصلی‌ترین مصداق‌های لکنت در فرهنگ‌سازی است.

نگارنده می‌پرسد:

کدام انسان از ابتدا بی‌ریشه است؟

اساسا چرا باید انسان‌ها را به دو بخش با ریشه و خوب و بی‌ریشه و بد تقسیم کنیم؟

نقش ما و مسئولینی که چنین اظهارنظرهای سطحی دارند در بحران هویت حاکم امروز چیست؟

آیا بهتر نیست تلاش کنیم و ریشه ببخشیم تا قضاوت کنیم و بی‌ریشه خطاب کنیم؟

نقش شورای شهر و هیئت حاکمه آن در فرهنگ‌سازی بی‌بدلیل است و پرواضح است که این مهم اتفاق نمی‌افتد جز اینکه اجزاء آن و به‌ویژه اعضاء شورا ابتدا فرهنگ و فرهنگ‌سازی را مشق کرده و سپس آگاهانه به آن بپردازند چه آنکه هنگامی که از مردم برای ورود به شورا طلب رای می‌کردند آنها را تقسیم نمی‌کردند. فرهنگ‌سازی آمیخته‌ای از دانش و علم و آگاهی و هنر و مهارت و هوش و بسیاری موارد دیگر است که یک مسئول موظف است عمده آنها را بداند وگرنه کلمه مسئول و مفهوم مسئولیت زیر سوال خواهد رفت.

پایان پیام

کد خبر : 78024 ساعت خبر : 0:47 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=78024
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات