آب یک شهر در ذوب آهن+رادیو گلونی

آب یک شهر در ذوب آهن+رادیو گُلوَنی

پایگاه خبری گلونی، احمدرضا موسویبخش صنعت در ایران حدود ۲ درصد  آب مصرف می‌کند، اما همین میزان تأثیر بسیار بزرگی در اشتغال و اقتصاد کشور دارد.

هدر رفت آب در بخش صنعت بالا است. برای مثال یکی از صنعت‌های بزرگ کشور صنعت ذوب آهن است. براساس استانداردهای جهانی صنایع فولاد مجازند فقط ۱۰ تا ۱۲ درصد آب دریافتی خود را به فاضلاب تبدیل کنند، اما ذوب آهن در ایران حدود ۵ برابر میانگین جهانی فاضلاب تولید می‌کند.

ذوب آهن صنعتی است که در فلات خشک و بی‌آب کشور احداث شده و آبی را مصرف می‌کند که قابل قیمت‌گذاری نیست.

آب یک شهر در ذوب آهن

کارشناسان بر این باورند که آب دریافتی توسط ذوب آهن اصفهان معادل نیاز آب شرب یک شهر صد هزار نفری  به مدت ۱۰ تا ۱۲  روز است. اما ذوب آهن ۵۰ درصد این آب را تبدیل به فاضلاب کرده و از چرخه مصرف خارج می‌کند. کارشناسان درباره محل هدر رفت آب در ذوب آهن می‌گویند: نزدیک به ۳۰ تا ۳۵ درصد آبی که وارد کارخانه می‌شود از طریق خط لوله‌هایی که آب‌بندی نشده‌اند هدر می‌رود.

دیگ‌های ذوب فولاد در ساعت بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر مکعب آب دمین را در غالب بخار اشباع هدر می‌دهد. کارشناسان آب دمین را آبی معرفی می‌کنند که با فعالیت‌های پیچیده شیمیایی تولید شده و ذرات ناخالص در آن بسیار کم است. آب دمین به ازای هر متر مکعب ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان قیمت دارد.

کارشناسان بر این باورند که اگر معادل ریالی آب دمین را حساب کنیم هردو سال یکبار می‌توان تمام دیگ‌های ذوب آهن را عوض کرد. نبود آب در برخی موارد سبب شده فعالیت نیروگاه‌ها متوقف شود. از آنجا که هیچ یک از فعالیت‌های صنعتی بدون حضور برق امکان‌پذیر نیست، اگر برای این بحران و کاهش مصرف آب تدبیری اندیشیده نشود، چرخ بسیاری از  صنایع کشور با کاهش تولید برق به دلیل کمبود آب از حرکت خواهد ایستاد.

روایت شنیدنی احمدرضا موسوی را در این باره بشنوید:

پایان پیام

کد خبر : 84843 ساعت خبر : 9:58 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=84843
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات