مصاحبه با سرپرست تیم کاوش غار کلدر+رادیو گلونی

غار کلدر مربوط به دوران پارینه‌سنگی – دوران فرادیرینه‌سنگی – دوره نوسنگی است. نتایج کاوش باستان‌شناختی این غار نشان داد ایران در زمره نخستین زادگاه‌های انسان‌های هوشمندی است که برای اولین بار موفق به مهاجرت به قاره اروپا شدند.

غار کَلدَر در شهرستان خرم‌آباد، بخش مرکزی، دهستان رباط نمکی، روستای قلعه سنگی واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۸۵ با شماره ثبت ۱۸۷۹۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، بهروز بازگیر سرپرست کاوش باستان‌شناختی «غار کلدر»، گفت: «تا امروز بیشتر دانشمندان و متخصصان این دوره، غرب آسیا ــ به‌ویژه منطقه لوانت (سرزمین شامات) ــ را محتمل‌ترین خاستگاه و منشأ انسان‌های هوشمندی می‌دانستند که برای نخستین بار موفق به مهاجرت به قاره اروپا شده بوده‌اند.

انسان هوشمند از لرستان به اروپا رفت

اما شواهد به‌دست‌آمده از تحقیقاتِ ”غار کلدر“ این فرضیه را که منطقه لوانت تنها مسیر مهاجرتی و یگانه‌خاستگاه انسان مدرن بوده با تردید جدی مواجه کرده و نشان می‌دهد که پژوهش‌های بیشتری برای بازنگری در فرضیه‌های پیشین لازم است.»

 

این باستان‌شناس با بیان اینکه تاکنون تاریخ مطلق شروع یا پایان هیچ‌کدام از ادوار پارینه‌سنگی ایران ازجمله پارینه‌سنگی قدیم، پارینه‌سنگی میانه و پارینه‌سنگی جدید مشخص نشده بود، گفت: «نتایج به‌دست‌آمده از غار کلدر نقطه‌عطفی در تاریخ این مطالعات و جایگاه ایران در پژوهش‌های پارینه‌سنگی جهان به‌عنوان کریدوری مهم برای مهاجرت و پراکنش انسان‌های هوشمند به قاره اروپا محسوب می‌شود.»

بهروز بازگیر نتایج گاه‌نگاری‌های مطلق از لایه ۴ غار کلدر را قدیمی‌ترین تاریخ‌های به‌دست‌آمده از دوران پارینه‌سنگی جدید در ایران اعلام کرد.

مصاحبه دکتر بهروز بازگیر، سرپرست تیم کاوش غار کلدر با رادیو ایران در تاریخ ۷ اسفند ۱۳۹۶ را بشنوید:

 

همچنین بخوانید:

»» ردپای انسان هوشمند در کَلدر خرم آباد

»» قدمت خرم آباد بیش از ۵۴ هزار سال است

 

پایان پیام

کد خبر : 84935 ساعت خبر : 11:29 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=84935
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات